Het mobiele jaaroverzicht van 2017

Het jaar is bijna om. Wat is er in 2017 allemaal gebeurt op het gebied van mobiel? Zo waren er natuurlijk de grote introducties, de geruchten, de schandalen en de nieuwe regelgeving rondom de BKR registratie en het verdwijnen van de roaming kosten in de EU, beide van invloed natuurlijk op ieders telefoonabonnement. Hieronder het jaar in vogelvlucht:

Verjaardag van de iPhone

Het begon eigenlijk met een gemiste kans voor Apple. De iPhone bestond immers begin januari 10 jaar. Je kunt wel zeggen dat Steve Jobs met de introductie van de iPhone 10 jaar gelden de toon zette en de rest van de industrie hem heeft gevolgd. “Today, Apple is going to reinvent the phone.” Wel jammer dat ze dit verjaardagsfeestje niet hebben gevierd.

Markt Mobiele devices verzadigd

GFK kwam met cijfers dat de markt voor mobiele devices compleet verzadigd is. Zo had in januari 83 procent van de Nederlanders een smartphone en zijn er in een gemiddeld huishouden 3,7 mobiele apparaten aanwezig.

Note 7

Begin van het jaar was daar ook het langverwachte onderzoek van Samsung waarin ze naar buiten brachten dat de Note 7-problemen toch echt werden veroorzaakt door de batterij. Ook begon de geruchten machine al aardig op gang te komen rondom de Samsung Galaxy S8.

MWC 2017

Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona lanceerde LG de G6 smartphone, Alcatel de A5 LED maar was Nokia met de come back van de 3310, de absolute sensatie van het MWC.

iPhone Geruchten

Eind februari begon de geruchten machine al aardig op gang te komen als het gaat om de iPhone 7S en iPhone 8. Ook kon nog niemand iets zinnigs zeggen over de home knop. Zou hij nog terugkomen in het vernieuwde design?

Galaxy S8

Eind maart werden dan eindelijk de langverwachte Samsung Galaxy S8 en Galaxy S8+ gelanceerd.

Ook werd duidelijk dat we als Nederland ten opzichte van bijvoorbeeld Engeland flink achterlopen als het gaat om mobiel betalen. We hebben dus onze mond vol van mobile commerce en mobiel betalen maar feit is wel dat we als Nederland behoorlijk achterlopen.

Roamingkosten

In april werd bekend gemaakt dat er definitief een einde aan de roamingkosten in de EU komt. Op 15 juni 2017 gaat deze nieuwe regel van kracht. Dus eindelijk zonder problemen je normale bel- en databundel gebruiken wanneer je op vakantie bent in een EU-land. Ook bleek dat het gebruik van mobiele data extreem blijft stijgen.

BKR registratie

Ook trad de BKR registratie vanaf 1 mei in werking. Bij het afsluiten van een telefoonabonnement in combinatie met een mobiele telefoon heb je als consument dus een BKR registratie. Het klinkt zwaarder dan het is maar het wordt wel degelijk geregistreerd.

Galaxy Note8

In de zomer werd in New York, de Galaxy Note 8 gelanceerd. Het is de grootste en meest geavanceerde smartphone van Samsung ooit.

samsung-galaxy-note-8
De Note 8