Rijden met de vernieuwde Mazda 2 GT op de Azoren

Mazda houdt ervan om tijdens introducties van nieuwe modellen bij voorkeur te kiezen voor wegen die uitzonderlijk zijn. Weg van de doorsnee routes, weg van snelwegen en het liefst op plekken waarbij er net wat meer wordt gevraagd van de auto en zijn bestuurder. Deze ‘epic drives’ brengen ons naar plekken waar je vaak nog nooit bent geweest. Om de vernieuwde Mazda 2 (GT) te ervaren is er gekozen voor de Azoren-archipel, gelegen in de Atlantische Oceaan op zo’n 1.400 kilometer buiten de kust van Portugal.

Sportief karakter

Hier vinden we wegen waar de door ons gereden Mazda 2 GT zijn sportieve karakter kan gaan bewijzen. De handgeschakelde 1.5 liter benzinemotor met 115 Pk onder de motorkap heeft dankzij een gunstig koppel (148 nM) geen enkel probleem met de bochtige en soms redelijk steile wegen. Waar de 1e en 2e versnelling nog redelijk kort zijn, gromt de 1.5 liter motor in zijn 3e versnelling moeiteloos naar boven op dit vulkaaneiland. Wat betreft ‘stuurmanswegen’ kun je hier op de Azoren je hart ophalen. Rechte wegen lijken hier niet te bestaan. Met de Mazda 2 die zo’n beetje dezelfde kleur (Eternal Blue) heeft als de Oceaan is het dankzij de grote wendbaarheid van de relatief lichte auto prettig sturen. Onze testauto met een Brits kenteken (en dus het stuur aan de wat wij de verkeerde kant noemen) baart wel opzien bij de lokale bevolking. Allereerst rijden er hier op het eiland nog nauwelijks van deze Mazda ‘s rond, maar nog meer valt het kenteken op. Want hoe komt een Britse auto hier in godsnaam terecht (met de boot via Lissabon).

Rijden met welke willekeurige auto dan ook hier op Sao Miguel betekent wel opletten want de Portugese eilandbewoners hebben zo hun eigen verkeersregels en bijbehorend weggedrag. Je auto parkeren kan overal, dus ook midden op straat en richtingaanwijzers hebben hier gewoon wat minder waarde. Tel daarbij op dat in veel dorpjes er geen stoepen zijn en de voordeur rechtstreeks op straat uitkomt. Dat betekent dat het met de remmentest van de Mazda 2 wel goed zit, zeker als iemand met een brede glimlach achteruit de straat op stapt. Eigenlijk wil je hier niet echt een grotere auto want het blijft hier gas geven, remmen en bochten rijden.

Wat dat betreft heeft de concurrentie van deze Mazda een forse kluif aan deze 2 GT want het rijgedrag ligt net zoals met vrijwel alle Mazda’s ver boven het gemiddelde. Duidelijk is dat Mazda graag het sportieve karakter wil benadrukken en dat ervaar je juist op dit soort meer technische wegen een stuk beter. Het geheim van dit prettige rijgedrag komt door een verbeterde en mooi omschreven ‘G-vectoring control’ die ervoor zorgt dat de je (vooral in bochten) meer controle hebt over de auto en het koppel zich dynamisch weet aan te passen, en dat merk je als bestuurder maar wat goed. Soms lijkt het alsof Mazda de wegen al kent en dat is een groot compliment aan de constructeurs van deze compacte auto.

Mazda_CX2_GT_1

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen