Voor het eerst geen afvallers van WIDM gevonden via sociale media

Morgen begint het nieuwe seizoen van Wie is de Mol, dat waarschijnlijk weer een groot deel van Nederland druk mee zal zijn. Nooit nooit lekte van tevoren uit wie de Mol was, maar wel hadden we aardig wat jaren voorkennis. Wanneer het programma precies is opgenomen en wie er mee hebben gedaan blijft zo lang mogelijk geheim, al lieten sommige kandidaten de afgelopen jaren steken vallen. Zo plaatsten zij berichten op sociale media terwijl de opnames nog bezig waren, of waren zij alweer te horen of zien op radio en televisie. Ik heb me er jaren over verbaasd waarom een programma als Wie is de Mol dat niet beter op orde had. En datzelfde geldt natuurlijk ook voor Expeditie Robinson. Het is helemaal niet zo moeilijk om drie tot vier weken offline te gaan, het is alleen een kwestie van discipline. Of een clausule in het contract met een flinke geldboete, dat lijkt me ook wel werken. Misschien dat de programmamakers dat ook wel gedaan hebben dit jaar, want vooralsnog is er niets bekend over vroegtijdige afvallers.

Social media analyse

Jaap van Zessen, chef digitaal van het AD, maakte net als vorige jaren een analyse van alle sociale media kanalen van de kandidaten. Normaal gesproken ontdekte hij allerlei posts in de vermoedelijke periode van opname. Zo wisten we van onder ander Elly Lust en Sigrid ten Napel dat ze zouden gaan afvallen. Maar dit jaar dus niet. De instructies hebben gewerkt en een eerste aanwijzing over wie de Mol van 2018 is ontbreekt. Als is dat niet helemaal waar: een paar kandidaten waren wel heel kort na de opnames meteen weer actief online, maar een echte duidelijke aanwijzing ontbreekt.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen