Peugeot 3008 en het succes van auto van het jaar 2017

Voor Peugeot was 2017 een bijzonder jaar. Het is het jaar waarin het moederconcern van Peugeot en Citroën, PSA, het Duitse Opel voor het lieve sommetje geld van 2,2 miljard euro heeft overgenomen van General Motors. Het is ook het jaar waarin de nieuwe Peugeot 3008 SUV werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Voor Peugeot een extra hoogtepunt omdat al vier keer eerder de keuze bij deze verkiezing viel op een ‘voiture’ van het populairste Franse merk.

De jury roemde het eigenwijze karakter van de Peugeot 3008 SUV en i-Cockpit. En als je bedenkt dat de nieuwe 3008 tijdens deze verkiezing de Alfa Romeo Giulia, Mercedes-Benz E-klasse en de Volvo S90 achter zich wist te houden, heb je dat gewoon heel goed gedaan als automerk en mag je best trots zijn

Maar wat betekent deze verkiezing echt voor een merk? Is de exposure en media-aandacht hierdoor groter dan ooit, en vertaalt zich dat dan ook in betere verkoopcijfers. Vragen genoeg die we maar eens stellen aan Rick Hermanns, managing director Peugeot Nederland.

• Wat betekent voor een automerk de verkiezing ‘Auto van het Jaar?

De COTY award is een zeer belangrijke prijs die wij erg koesteren, de prijs betekent veel voor ons maar nog meer voor de klant. Het genereert daarnaast ook veel exposure. Intern levert het een trots gevoel binnen de organisatie op en binnen ons dealernetwerk. Het is een van de meest belangrijke prijzen binnen de automotive branche. En het is voor het eerst dat een SUV heeft gewonnen!

• Hadden jullie vooraf gedacht met de 3008 kans te hebben op deze titel?

Uiteraard gehoopt, het design maar ook de engineering zijn opvallend en gedurfd in het segment, nieuwe i Cockpit is onderscheidend, het digitale dashboard uniek in het segment. De prijs bevestigd dat wij met onze nieuwe design strategie op de goede weg zijn zonder onze roots te verliezen. We zijn er trots op dat het nog altijd een echte Leeuw is!

• Is het iets waar je op kunt sturen, ergo wanneer besef dat je een potentiele kandidaat hebt?

Na de longlist volgt de shortlist en dan begint t echt te kriebelen bij ons. Uiteraard kun je er niet in sturen, maar er wel voor zorgen dat alle informatie die beschikbaar is op de juiste plekken terecht komt. Proefritten maken ook onderdeel hiervan uit.

• Waar hebben jullie het verschil gemaakt met de Peugeot 3008 t.o.v. de concurrentie?

Met vooral het design : i Cockpit 2.0, exterieur SUV en sportief maar toch ook Franse elegantie. Ook engineering met de nieuwste ADAS systemen is opvallend te genoemd, voor dit segment bieden wij een unieke auto!

• De 3008 oogt een stuk duurder en (luxer) dan hij in werkelijkheid is. Is dit het punt waar premium auto’s beginnen?

Onze ambitie is om een interessant alternatief voor ook een premiumberijder aan te bieden, “affordable luxury” zoals dat zo mooi heet. Ambitie is niet om een premium merk te zijn, echter we zijn trots op het eindresultaat en dat heeft zich uitbetaald in meerdere opzichten.

• Is i-Cockpit van grote invloed geweest op de verkiezing?

Jazeker , de versie 2.0 zit voor het eerst in deze SUV en met oa een compleet digitaal dashboard weet het merk zich sterk te onderscheiden van de concurrentie. Uniek in het segment. Voor het eerst is een dergelijk concept in een SUV opgenomen. De totale aanpak is vernieuwend!

peugeot_3008_i-cockpit
Premium looks in de I-Cockpit van de Peugeot 3008

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen