De zoektocht naar de juiste contentstrategie

Content is hét codewoord van de digitale eeuw. Maar content is een breed begrip en het gaat om het vinden van de juiste content voor de juiste doelgroep. Dat is nog helemaal niet zo eenvoudig, maar het uitwerken van een contentstrategie kan daarbij helpen. Door je te verdiepen in het mediagebruik van de doelgroep, de tijd te nemen om over content na te denken en te testen wat wel en niet werkt, kom je uiteindelijk tot de juiste contentstrategie. Nog steeds vullen veel bedrijven hun content ad hoc in, zonder eens goed te gaan zitten voor een gedegen plan. En ook als je er wél serieus mee aan de slag gaat, kan de de zoektocht lang duren, met de nodige hobbels. De oplossing zit ‘m vooral in een stuk kennis.

Mediagebruik: gemiddeld zo’n 8-9 uur per dag

Het meest recente onderzoek is al wel een klein jaartje oud, maar ervan uitgaande dat deze cijfers alleen maar zijn opgelopen kunnen we wel concluderen dat het mediagebruik van Nederlanders hoog ligt. Gemiddeld besteden we 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Zo meldde het Sociaal en Cultureel Planbureau eind vorig jaar. Ouderen blijven naar tv kijken, jongeren kiezen voor de moderne apparaten. Geen verrassingen hier.

Voor de juiste contentstrategie begin je bij het kijken naar jouw doelgroep en daar kunnen dit soort onderzoeken bij helpen. Het mediagebruik varieert namelijk niet alleen voor de verschillende leeftijdsgroepen, maar ook opleidingsniveau speelt een rol. De basis van de juiste contentstrategie begint dus bij het in kaart brengen van middel en medium.

Soort content

Facebook geeft voorrang aan video’s, waarbij lengte en creativiteit de bepalende succesfactoren zijn. Maar voor sommige doelgroepen vormen inhoudelijke, lange artikelen de juist content. Deel je die dan via Twitter? Of toch een linkpost op Facebook? Of stuur je daar een nieuwsbrief over uit? De juiste contentstrategie heeft niet alleen maar met inhoud te maken, maar zeker ook met verspreiding via de juiste kanalen. Een goede contentstrategie gaat dus altijd gepaard met een contentmanagementplan. Die twee kun je niet langer afzonderlijk van elkaar zien.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen