Je kunt je Facebook timeline niet openen of je wordt momenteel, zeker hier in het zuiden van het land, geconfronteerd met de reclamestunt van Bavaria. Bavaria is namelijk een petitie gestart om van carnaval een nationale feestdag te maken waarop iedereen een vrije dag heeft. Uiteraard een kansloze missie, zeker gezien het huidige politieke landschap, maar wel een die vanuit marketing oogpunt nu al meer dan geslaagd is.

De reclamestunt heeft naast alle landelijke media ook een gigantisch groot viral effect. Carnaval is een volksfeest en dat verbroedert. Dit jaar hebben wij als Nederland helaas geen rol van betekenis als het gaat om het wereldkampioenschap voetbal en dus zullen de biermerken als Amstel en of Heineken het echt van de Olympische Winterspelen moeten hebben als het gaat om een nationaal evenement van betekenis. Bavaria heeft dus in mijn optiek echt out of the box gedacht en letterlijk goed gegokt!

Tis een kwestie van geduld

Het is lang geleden dat een vergelijkbaar merk een dergelijk nationaal evenement heeft aangegrepen om hier op in te haken. En nee, dan heb ik het niet over het sponsoren met vele miljoenen mediabudget van een evenement zoals Volvo en Red Bull dit doen. Natuurlijk kennen we Unox met de jaarlijkse Nieuwjaarsduik en hadden we in 1996 natuurlijk de nummer één hit 15 miljoen mensen van Fluitsma & Van Tijn wat oorspronkelijk een reclame was van de Postbank N.V.

Bavaria als merk kan hier nog lange tijd op voortborduren. Op een ludieke manier “verbinden” ze hun merk aan een soort van cultureel erfgoed namelijk carnaval. En geloof me: het volksfeest der feesten leeft in Nederland en is qua impact de komende jaren misschien nog wel groter in vergelijking met het EK of het WK voetbal. Well done Bavaria!

Powered by WPeMatico