Facebook’s test met nieuwe nieuwsfeed geeft nepnieuws een boost

Hey, ik zal er niet over liegen: ook hier op kantoor werd met minder dan enthousiasme gereageerd op het nieuws dat Facebook posts van nieuwssites en blogs uit de tijdlijn van veel mensen gaat dempen om het vrienden- en familiegevoel weer terug te krijgen op de social media site.

Dat betekent voor iedereen dat er beduidend minder bezoekers gaan komen vanuit Facebook, als je tenminste niet als uitgever alles op alles gaat zetten om ‘engagement’ te produceren bij je Facebook-plaatsingen. Maar ja, het is voor het goede doel, zegt Facebook. Je krijgt er als gewone bezoeker een betere ervaring van, zegt Facebook.

Nou…

Nu blijkt echter dat in de markten waar een andere nieuwe nieuwsfeed wordt getest (Slowakije, Sri Lanka, Bolivia, Servië, Cambodja en Guatemala) er al een aantal voorbeelden zijn van nepnieuws dat heel ver rondgaat, zonder dat er stappen genomen kunnen worden om dat te ontkrachten. Dat heeft alles te maken met de aparte tijdlijn die organisaties en nieuwssites toebedeeld in die ‘explore’-variant hebben gekregen.

De New York Times had een voorbeeld uit Slowakije: een bericht dat een moslim-man die zijn verloren portemonnee terugkreeg en als bedankje iemand waarschuwde voor een aanstaande terroristische aanval. Het verhaal ging helemaal viraal, maar de post van de politie die het ontkrachtte werd niet gezien omdat het in de aparte tijdlijn voor organisaties terecht kwam.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen