​Wat kun je doen met je reactivatiecampagne?

Onder marketeers is het wel bekend: e-mail clients als Outlook en Gmail vinden het belangrijk dat de mailings die je verstuurt, gelezen worden. En gelukkig: de meeste marketeers vinden dat ook. Besteed om die reden aandacht aan de contacten die je mailings links laten liggen. Maak ze weer actief. Je doet dit met een reactivatiecampagne. Van zo’n campagne heb je vier best practices.

Wat is een reactivatiecampagne?

Maar eerst: wat houdt een reactivatiecampagne in? Een reactivatiecampagne is een campagne die uit een reactivatiemail bestaat en vaak enkele opvolgmails. Stel: je stuurt de slapers in je bestand een mail met de onderwerpregel Wil je onze mailings missen? en de call-to-action Nee, natuurlijk niet, dan kun je de slapers die de moeite nemen om op de call-to-action te klikken een mooie bedankmail sturen.

Uit onderzoek van Whatcounts komt naar voren dat 12% van je slapers je reactivatiemail opent. En nog mooier: als je binnen 90 dagen na je reactivatiemail nog een mailing verstuurt, dan zal 75% van je oud-slapers ook deze mailing openen. Een reactivatiecampagne is dus een effectieve campagne.

Vraag is natuurlijk: wanneer kun je inactieve contacten definiëren als slapers en wanneer is het verstandig om ze te reactiveren. Dit is vooral afhankelijk van je mailfrequentie. Mail je wekelijks en een contact laat drie maanden niets van zich horen, dan kun je prima spreken van een slaper. Bij een maandelijkse mailfrequentie is zes maanden inactiviteit een signaal om te reactiveren.

Feit is wel dat je niet iedereen terugwint. Voor de kwaliteit van je bestand is het belangrijk dat je deze contacten uiteindelijk inactief maakt. En dat is niet alleen goed voor je bestandskwaliteit. Het is ook goed voor je mailingstatistieken. Je zult merken dat je open- en klikratio verbeteren. De ratio’s zijn immers veel meer gebaseerd op het actieve deel van je bestand. Precies waar je als marketeer graag zicht op krijgt.

Best practice 1: aanpassen mailvoorkeuren

Slapers in je bestand zijn waarschijnlijk niet alleen te lui om je mooie mailings te lezen, ze zijn waarschijnlijk ook te lui om zich uit te schrijven. Mochten ze die moeite wel nemen, dan geven ze daarvoor twee belangrijke redenen: de mailfrequentie is te hoog en de onderwerpen zijn niet interessant genoeg (bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2017).

Om te voorkomen dat je slapers zich uitschrijven, is het verstandig om in je reactivatiecampagne rekening te houden met deze twee belangrijke uitschrijfredenen. Je kunt je slapers altijd vragen of ze hun mailvoorkeuren willen aanpassen.

Zo haakt Vacanceselect in op de uitschrijfreden ‘De frequentie is te hoog’. Vacanceselect neemt zelfs het heft in eigen handen en roept via de call-to-action Blijf mij mails sturen inactieve contacten op om in actie te komen. Dit is heel slim, omdat je na een druk op de CTA een mooie positieve bevestigingsmail kunt sturen.

mailing-vacance

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen