Heb je een tablet? Vast wel? Gebruik je ‘m ook nog veel? Vast niet. Het zou verklaren waarom de tabletmarkt – zo blijkt uit cijfers van IDC – voor het dertiende kwartaal op rij ingezakt is. Dat wil niet zeggen dat niemand ze koopt: de laatste drie maanden van 2017 hebben toch gezorgd voor een verkoop van net geen 50 miljoen exemplaren.

Van dat aantal waren er 13,2 miljoen van Apple, dus een kwart van het totaal. Daarmee zijn ze marktleider, gevolgd door (dat is wel nieuw) Amazon, die inmiddels nipt meer tablets verkoopt dan nummer drie Samsung doet.

Toetsenbord nodig

Wat de cijfers wel laten zien is dat er steeds meer ruimte is voor tablets die aan een basisstation/toetsenbord geklikt kunnen worden en zo een laptop vormen. De two-in-ones blijven qua marktaandeel groeien, maar dat zou pas een echte boost krijgen als er meer fabrikanten zo’n ding zouden maken. Microsoft’s Surface is een topper, maar er zijn (nog) niet genoeg concurrenten en je ziet direct in de cijfers terug dat de nieuwe Surface uitgesteld is en mensen dus niet kopen.

Dat betekent, om het maar heel flauw te zeggen, dat zolang Apple geen Macbook Pad gaat maken maar gewoon dezelfde saaie iPads, die markt ook niet echt zal gaan groeien. De combinatie laptop/tablet is in het gebruik erg prettig, maar het is een aankoop die maar af en toe gedaan zal worden. Die dingen zijn nou eenmaal erg duur, en er moet al elke twee jaar een nieuwe telefoon gekocht worden.

idc-cijfers

Powered by WPeMatico