De veelbesproken nieuwe Nissan LEAF is een feit en zoals eerder geschreven verwachten wij er veel van. Hij moet zijn voorganger, welke door ruim 280.000 klanten sinds de verkoopstart eind 2010 werd aangeschaft, gaan overtreffen. De nieuwe LEAF is eveneens 100% elektrisch en heeft dankzij de 40 kWh-batterij (de 60kWh versie komt later op de markt) een bereik van 378 kilometer. Hetgeen in praktisch gebruik neer gaat komen op 250 tot 300 km. En dat is voor velen ruim voldoende. Ideaal bijvoorbeeld voor dagelijks woon werk verkeer. Uit onderzoek blijkt dat voor 80 procent van de Europese automobilisten dit aan de behoefte voldoet. Daarnaast heeft de LEAF ook behoorlijk wat power. Met een motorvermogen van 110 kW/150PK hoef je je dan ook nergens voor te schamen. Hij kan echt goed mee bij het stoplicht.

De LEAF is compleet en dankzij de ProPilot, de ProPilot Park, de e-Pedal en de bediening via je smartphone wordt elektrisch rijden meer dan boeiend. Hij is overigens erg stil. Zo hoor je de auto niet wegrijden en op de snelweg, met 130 kilometer per uur, blijft het binnen ook opvallend stil.

Autonoom rijden

Innovatief is de ProPilot functie. Het is weer een stap verder in de ontwikkeling als het gaat om autonoom rijden. Zodra je de ProPilot functie inschakelt stuurt en remt de LEAF echt volledig zelf. De auto bewaakt dus automatisch de afstand tot de voorligger in combinatie met een door de bestuurder ingestelde rijsnelheid. Hij stopt overigens echt helemaal zelf indien dat nodig is. Hij wil echter wel dat jij als bestuurder wakker blijft waardoor je om de 10 seconden moet laten weten dat je actief meerijdt. Dit door simpelweg het stuur even met je hand aan te raken. Detail….

nissan-leaf-2018
Een aantal nieuwe Leaf’s klaar voor een eerste testrit.

Powered by WPeMatico