​Speelt Google vals met AMP?

Eind 2015 kondigde Google Accelerated Mobile Pages aan. Om het mobiele internet sneller te doen laden werd het AMP framework geïntroduceerd. AMP is snel omdat het veel beperkingen kent in interactiviteit en styling. Zonder digitale toeters en bellen en een nadruk op content laden AMP pagina’s over het algemeen veel sneller dan reguliere HTML pagina’s.

Ondertussen, minder dan 2,5 jaar verder, maken meer dan 900.000 domeinen gebruik van AMP om meer dan 2 miljard pagina’s aan snellere content te serveren. Klinkt allemaal geweldig maar AMP is zeker niet zonder controverse, verre van. Een aantal discussiepunten zijn al sinds de introductie van AMP een hot topic, maar het meest belangrijke punt heb ik nog niet voorbij zien komen. Voordat ik dit artikel van Ferdy Christant las. De werkelijke reden waarom AMP zo snel is en waarom we erg goed na moeten denken voordat we klakkeloos deze ‘standaard’ implementeren.

Zoals in het artikel waar deze post op is gebaseerd loop ik kort door de controverse rond AMP van de afgelopen jaren heen:

AMP – een ongeldige standaard

AMP is niet zonder controverse. Het ‘HTML framework’ is weliswaar ontwikkeld in samenwerking met meer dan 30 grote online partijen (waaronder Twitter, LinkedIn en WordPress) maar de technische standaard is geheel buiten de W3C om tot stand gekomen. De W3C, verantwoordelijk voor webstandaarden en specificaties die door alle software partijen kunnen worden gebruikt, is niet betrokken bij de totstandkoming van AMP.

In plaats van voort te bouwen op door W3C vastgestelde standaarden heeft AMP zijn eigen standaarden, welke in strijd zijn met algemeen geaccepteerde webstandaarden, waaronder HTML. Wanneer AMP, een op HMTL gebaseerd framework, tegen de W3C meetlat voor HTML wordt gelegd vormt het verre van geldige HTML. Browsers kunnen prima met slecht ‘gevormde’ HTML omgaan in quirks mode, daar niet van. Het is wel een zorgelijke ontwikkeling dat standaardorganen geheel omzeild kunnen worden door een commerciële partijen die de markt zijn wil op kan leggen.

Jouw content in handen van Google

Een veel groter en minder theoretisch probleem is dat, wanneer je je content in AMP publiceert, dit vaak vanaf het Google domein wordt geladen. Google slurpt namelijk je content op en zet het in haar eigen cache. Wanneer een gebruiker van de zoekmachine een AMP pagina opvraagt gaat deze bezoeker daarom niet naar de site van de publisher, maar blijft op het Google domein.

Kort gezegd houdt dat in dat je de controle over je content overgeeft aan Google, en de mogelijkheden van het AMP framework. Je wordt door de AMP standaard beperkt over wat je wel en niet kunt doen, niet alleen nu maar ook in de toekomst. AMP is zeer strikt – om redenen van snelheid – wat wel en niet wordt toegestaan binnen het framework. Heb je een leuke manier bedacht om je content te monetizen maar is dit niet mogelijk binnen AMP? Jammer, dan gaat het niet door, niet binnen AMP in ieder geval.

Minder diversiteit op het web

Kiss goodbye to naar jouw wensen vormgeven van content en controle over de gebruikerservaring wanneer je met AMP gaat werken. Ja, je kunt enige styling op je content toepassen binnen AMP maar met grote beperkingen. Zo wordt alle AMP content een eenheidsworst zonder al te veel diversiteit in presentatie.

De werkelijke controverse – waar komt die snelle performance vandaan?

Goed, zul je zeggen, uiteindelijk is de gebruiker gebaat bij een sneller ladend internet. AMP maakt dat mogelijk. Als je zelf wel eens een AMP pagina vanuit de zoekmachine hebt bekeken weet je hoe ongekend snel het laadt. Zo veel sneller dan een site die alle Pagespeed Insights lessen heeft toegepast en een score van 100 heeft behaald. Het is gewoon onmogelijk een reguliere pagina even snel te laten laden als een AMP pagina.

Maar hoe komt dat eigenlijk?

Om te testen of AMP werkelijk zo snel is heb deze AMP pagina van The Guardian direct benaderd – dus niet via Google cache. Het grappige is dat, wanneer ik de laadsnelheid van deze pagina check in Webpagetest.org (welke automatisch een 3G verbinding voorselecteert) de pagina er best heel lang over doet om te laden.

amp-image-1

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen