Metal Gear Survive: langzame lijdensweg

Metal Gear Survive is geen leuk spel. Het is ook niet goed. Deze spin-off van de bekende serie, die zonder geestelijk vader Hideo Kojima is gemaakt, lijkt vooral een exercitie in pijn lijden. Een beetje (zoals iemand anders prachtig samenvatte) zoals de achtergebleven ontwikkelaars die nog bij Konami werken nadat Kojima daar met ruzie wegging zich moeten voelen.

Het heeft verder ook niet zo veel met de Metal Gear die je kent te maken. Ja, er kan geslopen worden en door het gebruik van dezelfde engine als in Metal Gear Solid V voelt de actie in eerste instantie hetzelfde, klinkt het hetzelfde en ziet het er bekend uit. Maar wat je in Metal Gear Survive moet doen staat in de titel: gewoon overleven.

Het leven is hard

Er is geen doordacht (of bizar, afhankelijk van wat je van Kojima’s hersenspinsels vond in het verleden) verhaal te bekennen, alleen een soort van overkoepelende opdracht. Je speelt een gewone soldaat die met een klein aantal anderen door een wormhole is getrokken en op een kapotte versie van de wereld staat met letterlijk niks in de handen.

Van daaruit moet je gaan uitvinden wat er aan de hand is, terwijl je vecht tegen honger, dorst, het gebrek aan materiaal en zombies zonder hoofd die je zonder enige terughoudendheid aanvallen. Je moet materiaal verzamelen, wapens maken, andere overlevenden vinden in de gevaarlijke zandstormen die van Dite (zoals de alternatieve dimensie heet) zo’n gevaarlijke plek maken en er uiteindelijk achter komen wat er aan de hand is en een weg terug naar huis vinden.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen