Hoe blogs en bedrijven elkaar vinden voor gesponsorde content

Budgetten voor online marketing werden tot voor kort volledig ingezet op onder andere affiliate marketing en de couponwebsites. Waar deze methodes met een duidelijke return op de investering met alle eer streken is er nu een grote verschuiving gaande. Bedrijven zijn zich ervan bewust dat die laatste klik nagenoeg nooit de belangrijkste klik is in de hele sales’funnel’. Bewustwording is er al een tijdje en het belang daarvan wordt ook al die tijd wel onderkend, maar er daadwerkelijk op inspelen is een tweede. Het is anno 2018 wel de trend aan het worden.

De behoefte aan influencer marketing is er al een tijdje: verbind bekende influencers aan je merk en je ‘hoort er bij’. De effecten zijn echter lastig te meten en in sales verdien je die uitgaven, zeker op korte termijn, niet terug. De volgers van top-influencers blijken ook veel minder ‘engaged’ zijn dan die van micro-influencers. Zet je dus niet alleen in op zichtbaarheid maar meer op interactie en actie? Dan kan het veel interessanter zijn om met micro of macro influencers aan de slag te gaan.

Micro Influencers

Waar Micro influencers soms een artikel publiceren voor minder dan €100,-, kost een Top influencer (denk Enzo Knol of Anna Nooshin) al snel (tientallen) duizenden euro’s. Dan hebben we het nog niet over een ambassadeursfunctie voor je merk in de vorm van een jaardeal / contract. In beide gevallen wil je als bedrijf of marketeer graag weten of je waar voor je geld krijgt. Sales zijn lastig te realiseren in deze fase maar zijn zeker niet uitgesloten, maar garanties zijn er niet. Men is op zoek naar transparantie: wat geef ik uit? En wat krijg ik daarvoor terug?

Een aantal marketeers specialiseren zich tegenwoordig in Influencer Marketing en dat is niet geheel onlogisch: het aantal vacatures neemt elke week toe. Veel bedrijven nemen zelfs een Influencer-specialist aan om samenwerkingen voor Sponsored content met bloggers, vloggers, Instagrammers te op te zetten en te optimaliseren. Maar zelfs dan is het aanpoten om bij te houden wie er hot is maar ook domweg wie er beschikbaar én relevant is.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen