Als je schrijft zijn er een hoop banen te vinden in de social media sfeer. Dat wordt vaak in één naam gevangen als ‘social media manager’. Zoals iedereen weet die wel eens op die positie heeft gezeten is het echter niet zo simpel: social media is zo breed dat je net zo goed IT-vacatures voor ‘computerpersoon’ kunt gaan uitschrijven.

Iets promotioneels schrijven voor Facebook vereist een andere benadering dan klantcontact op Twitter, webcare is niet hetzelfde als social selling en een online klantcontactstrategie kunnen uitwerken betekent nog niet dat je een geschikte community manager bent.

Niet zo makkelijk als ‘vroeger’

Het landschap van social media breidt zich continue uit en is aan verandering onderhevig, altijd. Niet alleen moet je rekening houden met de platforms die je gebruikt voor je marketing op social media, maar je moet ook steeds in de gaten houden of er nieuwe trends of zelfs platforms ineens populair worden waar je deel van moet (of wilt) uitmaken.

Als je hier beneden in de infographic kijkt naar hoe het leven van een social media manager er een paar jaar geleden uitzag zie je hoe heerlijk simpel het toen was. Er waren nog geen wild verschillende platforms en doelgroepen die allemaal een eigen benadering behoefden. Tegenwoordig moet je bijna AI gaan inschakelen om het allemaal geregeld te krijgen, afhankelijk van hoe groot de partij is waar je voor werkt.

Socialcast_Hectic_Final

Powered by WPeMatico