Over fondsenwerving zijn vele studies en handboeken verschenen. Een bekende is Ask without fear van Marc A. Pitman. Zijn bestseller heet in het Nederlands Durf te vragen. En dat is precies wat uit alle studies over fondsenwerving naar voren komt als een belangrijk geefmotief van mensen. Wij geven geld aan goede doelen omdat we gevraagd worden om dat te doen. En hoe persoonlijker wij worden aangesproken hoe effectiever. E-mail -als online communicatiemiddel- is bij uitstek het middel voor zo’n persoonlijke boodschap. Vraag is alleen: hoe doe je dat? Of scherper: hoe zet je e-mail op een goede manier in voor het werven van fondsen?

De 4 best practices op een rij

Wil je e-mail succesvol inzetten voor fondsenwerving, denk dan aan het volgende:

  • Communiceer wervingsacties via e-mail en bedank donateurs
  • Overweeg eens een laagdrempelige SMS-actie via e-mail
  • Communiceer over collecteweken en motiveer ontvangers om mee te doen
  • Communiceer altijd het resultaat van wervingsacties

Communiceer wervingsacties via e-mail en bedank donateurs

Natuurlijk werven goede doelen via hun website, maar heb je een e-mail database met legitiem verkregen –opt-in– adressen, dan is aandacht vragen voor je wervingsactie via een mailing dé manier om lezers direct te benaderen. En niet zomaar lezers: lezers die zich betrokken voelen bij je organisatie en die waarschijnlijk sneller bereid zijn tot een donatie dan een willekeurige websitebezoeker.

Een mooi voorbeeld is de Actie Pepernoot van Nationaal Fonds Kinderhulp:

spotler1

Powered by WPeMatico