Instant Magazine, een interactive content marketing platform met Nederlandse roots, groeit hard en staat aan de vooravond van de lancering van een compleet nieuwe Drag & Drop editor. Met deze nieuwe editor wordt het voor gebruikers nóg eenvoudiger om digitale Sales- en Marketingmaterialen te produceren, zonder hulp van developers of designers. We praten met CEO Daan Reijnders om het verhaal, dat schuilgaat achter de spectaculaire groei van Instant Magazine, te horen.

Begonnen met twee man is Instant Magazine nu een bedrijf met 50 werknemers en kantoren in Amsterdam, New York en Londen. Meer dan 1200 organisaties maken inmiddels gebruik van Instant Magazine. Denk aan grote klanten als Disney, KPMG, Volvo, Nestle en gerenommeerde bureaus zoals Williams Lea Tag en DDB.

HTML5 als alternatief voor Flash

“Ik ben dit bedrijf eigenlijk begonnen omdat ik in 2012 met RAADHUIS, het reclamebureau waar ik toen partner was een belofte had gedaan aan de Rabobank. Ze wilden een digitaal relatiemagazine met een optimale gebruikservaring op alle apparaten, waaronder iPads. Het magazine was gebouwd in Flash en aangezien Flash niet werkte op iPads moesten we iets anders verzinnen. Het beste alternatief voor Flash was HTML5, alleen was daar nog geen software voor. Ik heb vervolgens, samen met onze huidige CTO Joost Galama, besloten om dit zelf te gaan ontwikkelen.”

Een gat in de markt

Het bleek een goede keuze. Reijnders was zo overtuigd van de mogelijkheden van het platform dat hij in 2013 de broncode ruilde tegen zijn aandelen in het reclamebureau.

Vanaf dat moment ging het hard: doordat Instant Magazine op dat moment de enige software was waarmee je sales- en marketingmaterialen zoals een relatiemagazine, brochure of rapportage kon opmaken met een perfecte lezerservaring op elk apparaat kwamen er al snel organisaties die de voordelen zagen van zo’n tool. “Natuurlijk hebben we op dit moment veel concurrentie en dat is ook goed. Dat houdt ons scherp.”

De early adopters van Instant Magazine beseften dat er veel mogelijk was en de variëteit in pagina-templates groeiden daardoor ook snel. “Elke keer als een klant iets nieuws wilde creëren keken we hoe dat mogelijk was en ontwikkelden we er een template voor. Vervolgens konden onze andere klanten dat ook gebruiken.”

Veel creatieve vrijheid

Een platform waarin je snel en eenvoudig relatiemagazines, brochures en rapportages kunt creëren op een manier die voor iedereen, onafhankelijk van het gebruikte apparaat, tot een mooi eindresultaat leidt lijkt een hele makkelijke pitch. Het blijkt toch iets ingewikkelder, juist vanwege de vele mogelijke toepassingen waar je Instant Magazine voor kunt gebruiken. “We hebben zelf 17 mogelijke toepassingen gedefinieerd: Instant Magazine kan ook worden ingezet voor e-books, whitepapers, jaarverslagen, personeelsbladen en meer.

Het risico van een universele oplossing is dat er op een gegeven moment een eenheidsworst ontstaat en dat mensen het wel gezien hebben, maar dat is eigenlijk helemaal geen issue, zo zegt Reijnders: “mede dankzij de nieuwe Drag & Drop-editor. Gebruikers van de nieuwe editor gebruiken krijgen nog grotere creatieve vrijheid en kunnen zodoende iedere denkbare toepassing creëren met Instant Magazine.

Optimale gebruikerservaring

Met de nieuwe Drag & Drop-editor kan een marketeer, zonder hulp van een designer of developer een publicatie in elkaar zetten, met veel mogelijkheden om huisstijl en content aan te passen. Je kunt previews bekijken voor desktop, tablet en smartphone, zowel in portrait als landscape.

Het helpt natuurlijk wel als je verstand hebt van design maar doordat je eerst een huisstijl opzet, voordat je aan de slag gaat, kun je het toch dichttimmeren.

Gepersonaliseerde content

De esthetische kant van het verhaal is slechts één van de voordelen van het gebruik van Instant Magazine. Data wordt in content marketing steeds belangrijker en daar speelt Instant Magazine goed op in. Zo geeft Reijnders het voorbeeld van een brochure waarin je inlogt met je LinkedIn-profiel, waarna de tekst in de brochure automatisch de juiste naam van de lezer en diens organisatie gebruikt. Op basis van data kun je er op lezersniveau ook voor kiezen om bepaalde delen van een brochure niet te laten zien, omdat die niet relevant zijn. “De content die je mensen voorschotelt moet relevant zijn. De mens heeft tegenwoordig de aandachtsspanne van een goudvis. We weten dat we met Instant Magazine al op het goede pad zitten omdat de impact van visuele content altijd groter is dan tekst, maar zelfs dan moet je gericht communiceren.”

Powered by WPeMatico