Marketers, this is your wake-up call! Consumenten worden met de dag ‘blinder’ voor de overload aan commerciële boodschappen, niets nieuws onder de zon. Maar wist je dat onze spanningsboog vandaag de dag zelfs nog korter is dan die van onze huis-tuin-en-keuken goudvis(!) Probeer dan maar eens als merk die overdadigheid de baas te zijn, good luck. Dat goudvisdilemma liet me maar niet los de afgelopen tijd, want hoe deal je hier als merkenbouwer mee? Eén spot-on gedachtegoed die mij onlangs aangreep, en bovenal antwoord geeft op de ‘goudvisvraag’, is die van creatief bureau Lemon Scented Tea Amsterdam. Ik ben ze een tijdje gaan volgen, en ben overtuigd van hun visie. Houd je spanningsboog nog even strak!

Focus je switch: Van content- naar merkdenken

Zoals het van een creative storytelling agency te verwachten is, focust Lemon Scented Tea zich op het creëren van unieke merkverhalen, elk met een eigen flavour. Managing director Gijsbregt Vijn merkt in de praktijk dat marketeers en merkenbouwers graag pats boem killer content willen maken die opvalt, relevant is en helpt hun merk aan te sturen. ‘De oplossing wordt vaak aan de content kant gezocht’, zegt hij. Best vreemd om bij B te beginnen als je A nog niet helder hebt, niet? Bij Lemon Scented Tea spitsen ze zich daarom juist eerst op de merkkant toe. Daarbij gaan ze op zoek naar waar de spanning in het merk zit. Gijsbregt Vijn is recht door zee: ‘Als je als merk geen strijd hebt, ben je gewoon bang. Een verhaal zonder strijd, zonder enige spanningsopbouw, is namelijk verre van boeiend.’ Ik had het mij nooit zo gerealiseerd, maar het idee van een battle, een strijd in een verhaal verwerken, blijkt al eeuwenoud. Als je je er eenmaal van bewust bent, zie je het telkens om je heen: van boeken tot films, in de Bijbel tot James Bond. En of die je goudvissenaandacht weten vast te houden! Door spanning in te bouwen met story power creëer je een emotionele lading, daarmee meer creatieve ruimte en een duidelijke richting om impactvolle branded content te maken. Of zoals Vijn stelt: ‘No battle, no story. No story, no killer content. Verscheur die brand key en ga op zoek naar die spanning!’

Powered by WPeMatico