Depressie is een ziekte waar nog steeds niet genoeg over wordt gesproken binnen de samenleving. En daar wil Twitter een handje bij helpen. Onder een aantal verschillende hashtags wordt het onderwerp besproken. De acties #WhatYouDontSee, #3GoodThings en het Nederlandse #openup zijn hier voorbeelden van.

#WhatYouDontSee

De hashtag #WhatYouDontSee vat het stigma samen van veel mensen die getroffen zijn door een depressie. Op het eerste gezicht is een depressie niet zichtbaar en daarom zien veel mensen het als ‘gewoon’ verdriet. In werkelijkheid is het een ernstige en vaak dodelijke ziekte. De populariteit van de hashtag #WhatYouDontSee helpt om deze perceptie te veranderen. Er ontstaat zo namelijk aandacht voor het onderwerp, de Tweets wekken begrip en redden mogelijk zelfs levens.

Afgelopen zaterdag, 7 april, was het Wereldgezondheidsdag. Dit jaar was de slogan “Universal Health Coverage”. De focus lag hiermee op uitgebreide medische zorg en snelle toegang tot behandeling. Veel patiënten die lijden aan een depressie moeten lang wachten op een afspraak met een therapeut die ze wel dringend nodig hebben. Terwijl anderen niet eens in behandeling durven te gaan, omdat ze bang zijn voor uitsluiting. Het terugdringen van deze remmingen en angsten om de toegang te vergemakkelijken, is een belangrijke taak voor onze samenleving. De strijd om het stigma van depressie te doorbreken vindt iedere dag plaats op Twitter.

Powered by WPeMatico