Kansspelautoriteit: populaire games overtreden gokregels

De Nederlandse kansspelautoriteit heeft zich uitgesproken over de zogenaamde lootboxes in games. Dat is een vorm van in-game beloning waarbij je niet direct objecten zoals wapens, kleding, kaarten of wat dan ook krijgt om in een game te gebruiken, maar een ‘pakje’ waarin wel iets van dat spul zit, maar je geen controle hebt over wat er in zit. Prima te vergelijken met een pakje trading cards, waar hetzelfde opgaat: je krijgt wel iets, maar sommige dingen zijn behoorlijk zeldzaam, dus je moet geluk hebben om te krijgen wat je wilt, of heel veel pakjes kopen.

De autoriteit onderzocht een tiental spellen waarin dit principe wordt gebruikt. Ze willen zolang het onderzoek loopt nog geen uitspraak doen over welke games dat zijn, maar wel is duidelijk dat vier van de tien ook echt in overtreding zijn. Daarin kunnen de gewonnen voorwerpen namelijk na het ‘winnen’ verhandeld worden en dat overtreedt de huidige gokwet. Door die mogelijkheid om ze te verkopen krijgen de objecten een monetaire waarde en dan ben je met het openen van een pakje eigenlijk gewoon aan het gokken. Daar moet je in Nederland een vergunning voor hebben en die is er domweg niet omdat de huidige gokwet daar niet in voorziet, een probleem dat online casino’s ook nog hebben.

De autoriteit geeft de uitgevers van de games tot 20 juni om de systemen aan te passen en daarna gaan er vermoedelijk boetes uitgedeeld worden, in samenwerking met andere Europese landen waar dit ook een hot topic is. Dat wil niet zeggen dat er per se tegelijkertijd opgetreden wordt, zo zegt een woordvoerder van de autoriteit, maar er wordt wel degelijk samengewerkt. Europese regelgeving rondom kansspelen is er op dit moment (nog) niet.

Kritiek op systeem

De zes andere onderzochte games mogen dan wel niet de letter van de wet overtreden, ook die krijgen er van langs in het onderzoek (pdf). Het probleem is dat games met deze vorm van beloning steeds meer in een richting gaan waarbij gamers niet tegen zichzelf beschermd worden. De lijn tussen gaming en gambling vervaagt en dat is geen goede zaak. Omdat de autoriteit ook als kerntaak heeft om verslaving tegen te gaan zien ze dit als een hele onwenselijke stap.

Games zijn al een paar jaar bezig om de ervaring van het openen van een lootbox zo spannend mogelijk te maken, met allerlei effecten, nog net geen confetti uit je console als je een zeldzaam voorwerp krijgt en de mogelijkheid om heel snel achter elkaar de virtuele schatkistjes open te maken. Het is ook net gokken: je hoopt op iets goeds en als het er deze keer niet in zit, dan zou het best kunnen dat het de volgende keer wél raak is. Daarnaast is er ook een soort status te ontlenen aan het hebben van een gave outfit die bijna niemand heeft, wat het nog aanlokkelijker maakt om lootboxes te gaan openen.

De nu beschikbare analyses wijzen er op dat alle onderzochte loot boxes mogelijk verslavend kunnen zijn. Qua ontwerp en mechanismen zijn loot boxes vergelijkbaar met gokspelen zoals fruitautomaten en roulette.

– Kansspelautoriteit

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen