Zombies zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit games. Bij de ene game werkt het echter net even wat beter als bij de ander. In State of Decay 2 klopt het plaatje gelukkig wel. De wereld is wederom ten prooi gevallen aan de zombies en de laatste overlevenden proberen er het beste van te maken. Echter zijn de zombies het minste van je problemen in deze game.

State of Decay 2 is het vervolg van het origineel dat stamt uit 2013. Toendertijd was het een toch best vernieuwende game en bracht het een survivalmodus zoals geen andere game dat gedaan had. Het spel liep bijvoorbeeld door terwijl je niet aan het spelen was. Het was dus zaak om je gemeenschap van overlevenden goed en veilig achter te laten tot de volgende speelsessie zodat ze niet plots overvallen zouden worden door zombies of zouden sterven van de honger.

Dat basisprincipe is ongewijzigd in State of Decay 2. Nog altijd kent de game geen pauze en draait de wereld door (zij het wat trager) als je niet aan het spelen bent. Ook kunnen je overlevers weer sterven (definitief) en is het dus wederom van groot belang dat je afweegt wie je waarvoor inzet en welke personen wel/geen cruciale rol voor je basis gaan spelen.

Als je de game start moet je eerst een keuze maken uit een tweetal personen met wie je de game wil starten. Alle personen die je kunt kiezen hebben verschillende eigenschappen (uithoudingsvermogen, kracht, etc.) en vaardigheden (timmerman, tuinier, IT’er, etc.) die je kunnen helpen met specifieke taken in de game. Als je voor het eerst speelt zal dit nog niet veel zeggen, maar gaandeweg de game merk je snel genoeg welke vaardigheden toch wel handig waren geweest en wat je nu dus moet zien te vinden in personen die je kunt redden in de game en toe kunt voegen aan je gemeenschap. Als laatste kies je dan een startzone (er zijn in totaal drie verschillende zones) en kun je aan de slag. Groot verbeterpunt qua zones is dat er nu dus drie zijn in plaats van één map in de originele game. Wisselen van zone kan pas later in de game, maar op zich maakt het niet veel uit waar je start.

Powered by WPeMatico