Wist je al wat een speed pedelec is? Het zijn elektrische fietsen die een maximale snelheid van zo’n 45 kilometer per uur kunnen halen. Als je er nog nooit van gehoord had is dat niet gek: de dingen verkopen maar mondjesmaat. Het leek vorig jaar een beetje vooruit te gaan, maar toen kwam er begin dit jaar een nieuwe verkeersregel die de speed pedelecs van het fietspad af haalde en ze als brommers beschouwde. Daardoor moeten mensen met zo’n fiets de weg delen met brommers, auto’s en motoren.

Niet handig, zegt BOVAG. Nu moeten die fietsen ineens ook een claxon en richtingaanwijzers hebben en zitten ze op de weg tussen de automobilisten in die het verschil tussen een speed pedelec en een ‘gewone’ elektrische fiets ook niet zien, wat nog wel eens tot gevaarlijke situaties kan leiden. Niemand is er tevreden mee, zeker omdat die theoretische snelheid van 45 kilometer per uur volgens BOVAG-voorzitter Bertho Eckhart ook alleen maar gehaald wordt met een flinke fysieke inspanning en op een lang, recht stuk.

Niet hard genoeg

Dat zorgt er dus voor dat een hoop mensen het maar laten zitten en dan een reguliere e-bike kopen. Je zou misschien denken dat het niet zo heel veel uitmaakt, maar de BOVAG had grote hoop voor de speed pedelec als alternatief voor auto’s in het woon-werk verkeer. Dat zou de CO2-uitstoot flink omlaag kunnen halen en dat gaat op deze manier niet gebeuren.

Ze roepen dus op om de speed pedelec terug op het fietspad te krijgen, maar dat zal toch lastig worden. Sowieso is de classificatie van de speed pedelec als brommer in heel Europa van kracht en dan zou Nederland de uitzondering moeten gaan maken. Nou zijn we nogal een fietsland, dus daar is nog wel een lans voor te breken. Het is ook geen doen, met zo’n fiets op de rijbaan waar alle auto’s en vrachtwagens je als hinderlijk ervaren.

Powered by WPeMatico