De sportzomer van 2018 biedt gouden kansen voor sportmarketeers. Ook al is het een Oranje-loos WK, het voetbal zal in juni het nieuws, televisie en social media domineren. Op voorhand is één ding duidelijk: meer dan ooit zullen sociale media hierbij een hoofdrol spelen. Vooral Twitter heeft zich bewezen als platform bij uitstek voor het delen van live sportmomenten.

Sociale mediaplatforms maken het mogelijk om sport snel en eenvoudig te ‘consumeren’, maar ook in discussie te gaan met andere sportliefhebbers. Zo zijn de hashtags van Ajax, Feyenoord en PSVeen van de meest getweette hashtags van 2017 en het EK van 2016 brak menig Twitter-record. De verwachting is dat het WK van 2018 opnieuw records gaat verbreken.

Voetbal op Twitter

Voetbal behoort op Twitter tot de belangrijkste ‘topics’ die worden gevolgd door sportminded Nederland. Uit onderzoek van Twitter blijkt 71 %van de gebruikers van plan is het WK te volgen. Waarvan 65% van de gebruikers zegt voetbalfan te zijn. De voetballiefhebber is niet een verstokte tv-kijker, maar maakt actief gebruik van social media. Om het laatste nieuws te volgen en er ‘bovenop te zitten’ als het favoriete team wint.

Twitter en Live TV versterken elkaar. Wanneer gebruikers Televisie combineren met Twitter is de Event Engagement 35% hoger. Dit blijkt ook uit de Event Memory Encoding. Maar anno 2018 is Twitter meer dan een second screen. Video’s, Twitter-moments en Periscope hebben van Twitter een parallel van het first screen gemaakt.

twitter-wk

Powered by WPeMatico