Als je gisteren de keynote op Apple’s WWDC ontwikkelaarsconferentie hebt gezien weet je dat Apple bezig is om het verzamelen van gebruikersdata online agressief tegen te werken. Cookies, fingerprinting, het moet allemaal maar eens afgelopen zijn. Het is het grote verschil tussen Apple en concurrenten als Google, Facebook en Amazon: ze hoeven je data niet. Ze wíllen je data niet, zo zegt Cook zowel tegen NPR als CNN.

Apple’s businessmodel draait om het verkopen van apparaten. Je zou kunnen zeggen dat dit de reden is dat Apple spul zo ongenadig duur is ten opzichte van de concurrentie, maar nu wordt steeds meer duidelijk dat het wel ook een zonnige zijde heeft: de kosten voor je apparaat worden niet gedrukt doordat er na aanschaf nog geld wordt verdiend aan je data. De laatste paar jaar zie je dat aspect van Apple’s model ook steeds meer naar voren komen. “You are not the product” is inmiddels bijna een Apple-slogan geworden en Cook lijkt daar voor een groot deel achter te zitten.

Hij noemde privacy ooit een fundamenteel mensenrecht en spreekt zich ook actief uit tegen het model van Facebook en Google. Hij is voor zelfregulering van bedrijven, maar zegt er wel meteen bij dat dit voor online privacy niet werkt. Hoe je dat dan wel moet reguleren? Daar heeft hij ook geen antwoord op, maar van hem mogen overheden best stappen gaan nemen daarin.

De Facebook-gegevens waar we toegang tot hadden hebben we nooit gebruikt of opgevraagd. We hebben nooit in de databusiness gezeten.

– Tim Cook, CEO Apple

Powered by WPeMatico