Nederlandse consumenten geven €6,25 miljard uit aan online aankopen

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 zo’n €6,25 miljard uitgegeven bij webwinkels. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dit een groei van 13%. Dit blijkt uit cijfers uit een onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor. Hiervan is €3,30 miljard besteed aan producten en €2,95 miljard aan online diensten. De groei van de aankopen van diensten (+23%) is wel groter dan de groei van de aankopen van producten (+15%).

De voorspelling is dat de online bestedingen door consumenten over heel 2018 stijgt met 17%, naar €26,30 miljard. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen (+19%).

Snelst groeiende uitgaven

De koploper is nog steeds Media&Entertainment, met 8,46 miljoen online aankopen in het eerste kwartaal van 2018. De food/nearfood afdeling groeit erg snel, zoals ook al in 2017 te zien was. In het eerste kwartaal van 2018 zijn de online uitgaven hieraan gestegen met 42% ten opzichte van 2017. Naast Food/Nearfood-producten stijgen ook de online bestedingen aan Speelgoed (+34%) en Health & Beauty (+23%) sterk in het eerste kwartaal.

Top5marktsegmentenintermenvangroeionlinebestedingen

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen