Tech-insiders: social media-verslaving wordt designmatig opgewekt

We wisten het al. We wisten het eigenlijk al lang, maar we wilden het niet zien. Voor een BBC-documentaire werd echter nog een keer onderzocht hoe tech-giganten als Facebook, Snapchat en Twitter hun gebruikers aan hun apparaat gekluisterd houden. Daarbij sprak de BBC met verschillende insiders uit Silicon Valley en daaruit kwam het onvermijdelijke antwoord: social media-bedrijven weten donders goed dat hun apps verslavend zijn en doen er zelfs alles aan om dat effect nog te versterken.

Het is geen toeval dat er vanuit de psychologie al geroepen wordt om een erkenning van social media-verslaving. We zitten met zijn allen steeds meer naar onze schermen te turen, en we worden met alle plezier geholpen. Aza Raskin, de uitvinder van de ‘infinite-scroll’ die er voor zorgt dat er altijd meer is als je naar beneden gaat op een pagina zegt het zo: “het is alsof ze gedragsmatige cocaïne pakken en die over je hele interface sprenkelen. Dat is wat er voor zorgt dat je steeds maar weer terugkomt.”

Volgens de ex-Jawbone en Mozilla executive zijn techbedrijven al heel lang aan het testen op mensen om de optimale verslavings-index te bereiken. Dat kan soms aan details liggen, zoals de vorm en kleur van de ‘like’-knop op Facebook, maar er worden ook derde partijen bij betrokken die proberen te zien welk gedrag zich makkelijk tot een gewoonte ontwikkelt om daarna te zorgen dat dit gedrag een onderdeel wordt van je social media-ervaring.

Het is alsof ze gedragsmatige cocaïne pakken en die over je hele interface sprenkelen. Dat is wat er voor zorgt dat je steeds maar weer terugkomt.

– Aza Raskin, uitvinder van de ‘infinite-scroll’

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen