5 tips: zo maak je chatbots en AI onderdeel van je marketingstrategie

Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit de online wereld. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van chatbots een enorme kans voor B2C-bedrijven met een klantenservice. Nog even en ruim 85 procent van de online interacties vindt tussen mensen en robots plaats. En chatbots zijn nu al bijna net zo goed als menselijke interacties. Maar er zijn meer manieren waarop kunstmatige intelligentie een online marketingstrategie positief kan beïnvloeden. Hoe zet je chatbots en kunstmatige intelligentie in, en hoe maak je ze een succesvol onderdeel van je marketingstrategie? Deze vijf tips gaan je helpen.

1. Start vandaag nog

Mocht jij voor jouw bedrijf nog niet bezig zijn met kunstmatige intelligentie en chatbots, dan is het goed om je te realiseren dat jouw concurrent dat waarschijnlijk al wel aan het doen is. Experts voorspellen dat in 2020 – en dat is het al bijna – de meeste online interacties tussen mens en robot zullen zijn. Daarom is het zaak om er nu mee te starten en wel om deze reden: chatbots kunnen zich ontwikkelen, ze kunnen op basis van AI zichzelf slimmer maken. Hoe meer berichten de bot moet verwerken, hoe beter deze zal gaan presteren. Wanneer je nu in het zelflerende vermogen investeert, heb je voldoende tijd om te testen en zal dat zich over een paar jaar uitbetalen.

2. Persoonlijke en relevante berichten

Hoe persoonlijker en relevanter de berichten zijn, hoe succesvoller de interacties met je klanten zullen zijn. Op basis van allerlei soorten data kan voorspeld worden waar de voorkeuren van klanten liggen. Spotify maakt daar bijvoorbeeld gebruik van, en geeft suggesties en aanbevolen afspeellijsten op basis van de muziek die jij luistert. Als marketeer kun je deze voorspellende analyses gebruiken om klanten naar een specifiek product of een specifieke dienst te leiden. Zolang je het eenvoudig en persoonlijk maakt om een ‘probleem’ op te lossen, ben je op de goede weg.

Voor Tommy Hilfiger bedacht het Nederlandse Twitter team bij BrandDeli een campagne die vervolgens wereldwijd is uitgerold. Tommy Hilfiger streamde live haar fashion-show vanuit Milaan. Door middel van chatbots en AI kon de doelgroep zich aanmelden voor een reminder wanneer de fashionshow begon en tijdens de fashion show was er directe communicatie vanuit Tommy Hilfiger met de mensen die live keken, bijvoorbeeld over vragen als de verkrijgbaarheid van de collectie.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen