Van concept naar Opel concept car – dit komt er allemaal bij kijken

Het is nogal wat om uitgenodigd te worden bij een groot automerk als Opel om inzicht te krijgen in hoe een auto wordt ontworpen. Nadat Henk in eerste instantie naar de heilige grond in Rüsselsheim was gegaan om op het hoofdkantoor van Opel te ervaren hoe een concept car wordt bedacht, letterlijk, mocht ik in ronde twee proeven aan het proces van verfijning. Concept cars zijn belangrijker dan de meeste mensen zich realiseren, want ze zijn niet alleen een uiting van nieuwe designprincipes, ze dragen ook altijd een visie voor de toekomst van de maker in zich mee. Je realiseert je van buitenaf niet in hoeverre de hele identiteit van een brand als Opel in zo’n auto gegoten wordt, dus er staat nogal wat op het spel.

De designers aldaar waren duidelijk: een concept car is de lijn voor de toekomst en of je het er meteen in terugziet of niet, in die fase worden keuzes gemaakt die nog jaren kunnen doordenderen. De waardes van Opel zijn de laatste paar jaar in flux geweest, mede door de overname van PSA. Wat ís Opel nou eigenlijk? Degelijk? Duits? Maar wat nog meer? Voor Opel zelf zijn woorden als toegankelijk en spannend ook belangrijk voor de toekomst, dus is het tijd voor een frisse blik op waar Opel eigenlijk voor staat.

New Germanness er in

De ‘New Germanness’ filosofie is een belangrijke voor het automerk. Duitse waarden als technische innovatie, betrouwbaarheid en kwaliteit hebben ze natuurlijk, maar die moeten ze wel delen met andere merken. Daarom wil Opel warmer worden, “van koud naar cool”, zoals ze het zelf vertelden. Het Duitsland van tegenwoordig is meer dan de clichés en als volk zijn ze inmiddels open en ‘menschlich’ en dat alles moet je dus zien te verwerken in het ontwerp van zo’n concept car.

Dat journalisten de kans kregen om hun eigen visie van die concept car neer te zetten (of ja, te vertellen aan designers die een dusdanig goede pen hebben dat ze woorden kunnen omtoveren in mooie lijnen en rijbare auto’s) is uniek te noemen. Als basis gold de Opel GT (en terecht – wat een mooi ding is dat!) en bij het tweede bezoek bleek dat Henk niet de enige was die het idee had om dat spectaculaire design te koppelen aan een SUV. Bijna alle journalisten hadden in samenwerking met de designers een auto ontworpen die de naam SUV zou mogen dragen. Het was leuk om te zien (en te horen) hoe iedereen via een andere weg bij ongeveer dezelfde conclusie was uitgekomen. Natuurlijk helpt het ook dat iedereen in elk geval één aspect van het design gemeen had: Opel’s nieuwe Vizor, het ‘kruis’ van de lampen, de verticale streep van de grille naar de motorkap met centraal het Opel-logo.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen