Hoe kun je een auto die alle credits en lovende woorden als meest iconische roadster van zo’n beetje alles en iedereen al heeft gekregen nog leuker maken? Want wees eerlijk: na de laatste generatie MX-5 kregen we als cadeautje van Mazda de MX-5 RF, met een heuse hardtop. Die hardtop ging viraal vanwege het hoge transformer-gehalte bij het openen en dicht gaan. Mazda slaagde er wederom in om de Jinba Ittai-factor (waarbij de bestuurder zich onder alle omstandigheden één moet voelen met zijn auto) volledig waar te maken.

En nu in september 2018 op misschien wel de meest iconische weg ter wereld, de Transfagarasan Road in Roemenië, maken we kennis met de vernieuwde Mazda MX-5. Kan het dan echt nog sneller en leuker? We willen het graag gaan meemaken, dat Jinba Ittai. De Mazda MX-5 is nog steeds de bestverkochte roadster ooit, en waarschijnlijk zal hij dat ook wel altijd blijven.

De meeste automerken richten zich tegenwoordig voornamelijk op hybride en elektrische auto’s, het liefst zo autonoom als de techniek en wetgeving toestaat. Mazda zal ongetwijfeld ergens in ontwikkelingscentra in Japan ook daar aan werken maar zeker weten doen we dat eerlijk gezegd niet. Wat we wel weten en zien is dat Mazda nog immer het rijplezier voor de berijder (en inzittenden) centraal stelt, en voor dat plezier ben je zelf verantwoordelijk. Die visie van je één voelen met een auto zit diep verweven in de DNA van Mazda. En van alle modellen die het merk op dit moment op de markt brengt – allen met hun eigen specificaties – blijft de MX-5, zeker wanneer het dak er af gaat, echt de allerleukste.

2019MX-5_Machine Grey (16)

Powered by WPeMatico