Als ondernemer of sales medewerker binnen een onderneming is één van je belangrijkste taken om te zorgen dat je klanten vindt, houdt en kunt blijven aantrekken in de toekomst. Spreekt vanzelf. Dan is het wel raar dat juist dit aspect van ondernemen niet bovenaan de prioriteitenlijst staat. De val is altijd dezelfde: het loopt lekker, er is veel te regelen om de bestaande klanten te voorzien van product of dienst en dan wordt het aantrekken van nieuwe klanten niet door iedereen als zo belangrijk geacht.

Een effect dat dan kan optreden is dat er allerlei processen in een bedrijf zijn die het aantrekken van nieuwe klanten niet makkelijker maar juist moeilijker maken. Dan hebben we het niet alleen over een effectievere aanpak van marketing (al is dat vaak ook een struikelblok) maar ook over de aanpak van de huidige klanten. Tevreden klanten zijn je primaire word-of-mouth marketeers en die zijn dus extreem belangrijk. Iedereen praat graag over de klant voorop zetten, maar doe je dat ook echt als bedrijf? Als het lastig is om nieuwe klanten aan te trekken is het vaak verstandig om te kijken hoe happy je bestaande klanten zijn en vooral ook te kijken hoe je hun ‘customer experience’ beter kunt maken.

Goed georganiseerd verkoopt écht beter

Dat heeft vaak met service te maken, maar ook met organisatie. Als de verschillende onderdelen van je klanten-apparaat niet goed samenwerken krijgen klanten al snel het idee dat ze nummers zijn en voelen ze zich niet serieus genomen. Niets zo irritant dan gebeld hebben met een bedrijf voor een issue en drie dagen later doodleuk opgebeld worden om te kijken wat ze nog voor je kunnen doen, om maar een voorbeeld te noemen.

Dat soort blunders zijn makkelijk te voorkomen door je klantcontact goed te organiseren. Een duidelijke workflow in een CRM (Customer Relationship Management) tool helpt daarbij, want het zorgt dat er in elk geval een duidelijk log is van wie met wie heeft gecommuniceerd en waarover. Dat verlaagt het risico dat je een ongemakkelijk gesprek of mailwisseling hebt met ongeveer 95 procent. Niet alleen maakt het communiceren met je klanten makkelijker, de sales meetings worden ook een stuk prettiger en sneller. Als iedereen weet wat ‘de status’ is van projecten, acties en campagnes verspil je niemand’s tijd en kan sales doen waar ze goed in zijn.

action-adult-advice-1120344
“Heb jij mijn offerte gezien? Ik weet zeker dat ik ‘m daar heb neergelegd” – man zonder CRM-pakket.

Powered by WPeMatico