Dit was de ​Big Data Expo 2018!

Alweer de 4e editie van de Big Data Expo in de Jaarbeurs in Utrecht. Het evenement wordt elkaar jaar bezocht door meer dan 5.000 bezoekers, en er staan 85 exposanten op de beurs. Ook zijn er meer dan 100 lezingen verdeeld over 2 dagen tijd. Hierbij een selectie van de lezingen.

Data is the fuel of hypothese

Booking.com was aanwezig met twee mensen. Deze lezing werd verzorgd door Jorden Lentze (Product Owner E-Commerce) en Anne Zuiker (Data Scientist). Bij booking zijn klantbehoeftes een belangrijke onderwerp. Toen Booking.com nog klein was, kwamen ze er achter dat er vaak vakanties werden gezocht naar de wintersportplaats Winterberg, echter hadden ze hier nog helemaal geen hotels die bij hun waren aangesloten. Ze hebben toen een team naar Winterberg gestuurd om hotels te overtuigen om zich bij Booking.com aan te sluiten. De week erna waren alle hotels in Winterberg uitverkocht door Booking.com.

Data is the fuel of hypothese, daar geloven ze in bij Booking.com. Om een hypothese te stellen heb je data nodig. Daarom heeft iedereen bij Booking.com ook toegang tot data, om zo voor hun eigen project ook zelf een hypothese te kunnen maken. Daarnaast wordt alles op atoomniveau getest en ontwikkeld. Dit wil zeggen dat alle veranderingen aan de website apart getest worden, en niet meerdere tegelijk, want anders kunnen de veranderingen elkaar beïnvloeden bij de resultaten.

Ook maakt het niet uit als een project faalt, ‘Embrace failure’. 9 van de 10 projecten zijn niet succesvol, maar daar gaat het ook niet om, het gaat erom wat je geleerd heb van de gefaalde projecten. Ze maken soms ook gebruik van de ‘Fail fast’ methode, waarbij ze wijzingen van de website voor een x-aantal minuten voor 100% van het verkeer aanzetten, waarbij ze dus al snel kunnen zien of het werkt of niet.

Privacy by Design

Een ander lezing was die van Jean Paul van Schoonhoven, partner bij Legal2Practice, een bedrijf wat zich onder andere specialiseert in het bewaren en het gebruik van Big Data, en daar ook trainingen over geeft.

Schoonhoven vertelde dat we digitale predestinatie moeten voorkomen. Dit wil zeggen dat we mensen niet moeten gaan profileren op basis van gegevens uit big data. Een voorbeeld wat gegeven werd is dat mensen die ongezond leven, meer moeten betalen voor hun zorgverzekering.

Legal2Practice is voorstander van het principe: ‘Privacy by Design’:

  • Voorkomen is beter dan genezen

Denk vooraf na welke data je gaat opslaan, waarom je deze gaat gebruiken, en hoe je dit veilig kan doen.

  • Privacy is de standaard

De diensten/producten die geleverd worden, moeten direct veilig zijn.

  • Integreren van gegevensbescherming en beveiliging in het ontwerp

Tijdens de ontwikkeling van een product of dienst staat privacy centraal.

  • Volledige functionaliteit

Privacy en beveiliging moeten hand in hand samenwerken, het een moet niet ten koste gaan van het ander.

  • End-to-end beveiliging

Privacy wordt gedurdende de volledige product-lifecycle gewaardborgd, vanaf het opslaan tot het vernietigen ervan.

  • Zichtbaarheid en transparantie

Transparantie wekt vertrouwen op bij de klant, en laat zien dat privacy ook voor jouw belangrijk is.

  • Respect voor privacy van de betrokkene

De gebruiker/klant staat in de spotlight, en zij weten wat er met hun data gebeurd.

privacy-design

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen