Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

IBM Research is in de geurtjes gegaan. Ze zijn namelijk gaan samenwerken met Symrise, een van de grootste bedenkers van smaken en geuren. Daar is een AI uitgekomen die Philyra heet, naar de Griekse godin van de geur. Die AI gebruikt machine learning om door de duizenden ingrediënten en formules heen te neuzen en zo tot unieke combinaties te komen. Nou weet je al van tevoren dat ‘uniek’ geen automatisch recept voor succes is, maar het is ook niet de bedoeling dat Philyra de neuzen van de parfum-experts gaat vervangen.

Het idee is dat de AI puur gaat kijken naar eerdere patronen in parfumdesign (want ja, dat is een ding) en zo kijkt waar de gaten zitten die nog niet uitgediept zijn. Dan kan de kunstmatige intelligentie ook meteen alternatieve grondstoffen zoeken, de dosis van elk becijferen op basis van hoe mensen historisch hebben gereageerd en wat daar uit komt vergelijken met bestaande geuren.

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen