Facebook heeft in een interview met NDTV bevestigt wat we eigenlijk al wisten: er komen zeer zeker advertenties in WhatsApp. De geruchten gingen al een tijdje rond en de uitspraken van de recent bij Facebook vertrokken WhatsApp-oprichter Jan Koum deden ook al zoiets vermoeden. Die laatste is specifiek weggegaan omdat hij het niet eens was met het plaatsen van advertenties in WhatsApp en zelfs bij de verkoop beloofde dat dit nooit ging gebeuren. Natuurlijk heeft Facebook toen “nee, dat zijn we ook écht niet van plan!” gezegd, maar een paar schandalen en mindere opbrengst van Facebook later blijkt die belofte ook niet veel waard.

Het is nog steeds niet duidelijk wanneer de advertenties gaan komen, maar wel is al duidelijk waar je ze gaat zien: bij Status. Nou is dat zeker in Nederland niet het meest gebruikte onderdeel van WhatsApp, aangezien de meeste mensen de app voornamelijk als manier gebruiken om elkaar berichten te sturen. Dus zelfs als de advertenties vrij rap ingevoerd gaan worden zullen de meeste mensen er helemaal niks van gaan merken, domweg omdat ze nooit op de Statuspagina terechtkomen. Hopelijk gaat Facebook geen flauwekul uithalen zodat je elke keer als je WhatsApp opstart op het Status-tabje uitkomt. De ‘stories’ van WhatsApp zijn sowieso een beetje overbodig dus hoe meer we het kunnen vermijden, hoe beter.

We gaan advertenties plaatsen in ‘Status’. Dat gaat het primaire verdienmodel worden voor het bedrijf en het is een kans voor bedrijven om mensen op WhatsApp te bereiken.

– Chris Daniels, Vice President WhatsApp bij Facebook

Powered by WPeMatico