Ook wij waren uitgenodigd om deel te nemen aan de Fallout 76 bèta test. In eerste instantie hebben we dit laten schieten gezien Bethesda in al hun wijsheid had besloten om de testservers tussen 01:00 en 05:00 s’nachts open te zetten voor Europa. Gelukkig kwam er nog een tweede test en konden we ook een keer op een schappelijke tijd inloggen. Natuurlijk is een bèta test van een game zoals Fallout ondoenlijk in een paar korte uurtjes, maar we wilden toch even aan de game proeven.

In Fallout 76 wil Bethesda de brug slaan naar een online component in hun doorgaans singleplayer games. Bethesda is goed in het brengen van grote open werelden waar praktisch alles in kan. Echter was de wereld verder altijd gevuld met NPC’s. Daar komt met Fallout 76 nu dus verandering in.

De game speelt zich af in de ontwikkelaars apocalyptische versie van West-Virginia. De game begint verder ook zoals je gewend bent van de Fallout-games, want ook hier ontwaak je in een Vault, maak je een character aan (waar best veel opties in mogelijk zijn) en trek je de wijde wereld in. Je krijgt weer een shitload aan quests voorgeschoteld en aan jou de taak om een eigen basis te vestigen en lekker de quests af te lopen. Qua besturing en menu’s ziet en voelt het er precies uit zoals je in voorgaande Fallout games gewend bent trouwens, wat wel fijn is.

Vechten!

En dan zie je opeens een andere speler van vlees en bloed. Uiteraard (ik tenminste) ren er direct op af en begin op hem in te slaan, want pvp, dus vechten. Nou nee, zo werkt dat niet. Allereerst moet je level vijf worden voordat je überhaupt mag gaan pvp’en. Je wordt dus verplicht eerst even een uurtje of twee wat missies te gaan doen (dit is gelijk een soort tutorial om de game te leren kennen in basis) en daarna kon je los! Oh wacht, nog niet. Het irritante aan pvp in Fallout 76 is namelijk dat de andere speler het een soort van moet goedkeuren. Als je op iemand inhakt of schiet gaat er echt maar een fractie van zijn leven af. Je doet dus praktisch geen schade. Pas als de andere terug aanvalt gaan de zijwieltjes eraf en doe je allebei max schade op elkaar.

Op zich een goede manier zou je zeggen, maar het werkt gewoon irritant. Als ik bijvoorbeeld vijf keer op iemand schiet en geen schade doe dan moet mijn pistool herladen en dat duurt even. Als de andere dat afwacht en op dat moment gaat terug aanvallen ben je de sjaak. Wat hierin ook niet meehelpt, is dat de melee aanvallen echt ruk werken. Het kost veel tijd en het voelt heel houterig. Gelukkig werkt het met de schietwapens stukken beter.

Powered by WPeMatico