Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten

De Jaguar I-PACE is de eerste elektrische auto van het Britse automerk. Jaguar is het merk wat in heel zijn historie alleen maar mooie en snelle auto’s heeft gebouwd. Klassiek met stijl en op-en-top Brits. Het merk dat maar liefst vijf keer een hoofdrol kreeg in de films van James Bond. Dat merk, met auto’s die snelheid uitstralen en brullen als je de gaspedaal indrukt, komt nu met een auto op de markt die muisstil is – en als je wilt ook met slecht één ‘pedal’ te bedwingen is. Het is geen echte Jaguar meer, of toch wel?

Jaguar noemt het een SUV, maar die tekst skip ik graag want in mijn ogen is er weinig SUV aan. Waarschijnlijk dachten de marketeers van de Britten dat die toevoeging beter zou scoren. De Jaguar I-PACE is in mijn ogen een bloedsnelle bolide, aangedreven door twee elektromotoren, en zoals al gezegd muisstil. Een auto die je doet verwonderen met prestaties die menige sportauto doet verbleken en snelle Duitse auto’s de eerste 200 km/uur het nakijken geeft.

Een I-PACE drukt je in zijn stoelen als je die ‘pedal’ indrukt, het moment waarop het volle vermogen op de vier wielen komt te staan en de Jag je lanceert. Ruim 2.100 kg kaal schiet vooruit op een manier die maar weinig auto’s hem nadoen. Natuurlijk, de auto’s van Elon Musk doen mee in deze competitie en zo komen er nog wel een paar bij. Wie uiteindelijk de snelste is doet er niet toe. Een seconde meer of minder ga je bij deze prestaties nauwelijks merken. Het is moment dat je de opgeslagen energie uit de 90 Kw batterij maximaal benut.

Dag WLTP of welke standaard dan ook, snelheid vreet energie, dat is bij auto’s met fossiele brandstof net zo als bij een elektrische auto. De potentiële maximale af te leggen rijafstand van pakweg 350 km op het dashboard sneuvelt en gaat er volledig aan. Alleen normaal laden (zonder snellader) kan je gaan weerhouden om deze I-PACE te gebruiken waarvoor hij is ontworpen. Dat duurt uren, dat wel.

Jaguar_I-Pace_355

Powered by WPeMatico

Aanbevolen artikelen