TomTom is een technologisch nogal vooruitstrevend bedrijf, dus als je dan gaat praten met iemand van de navigatie-reus over een digitale transformatie op Connect to Innovate denk je dat je snel uitgepraat bent. Een bedrijf als TomTom is al honderd procent digitaal en dan valt er weinig te transformeren, zou je denken. Deels klopt dat ook, zo zegt Ron Hogeboom, Product Manager Financial / Logistical applications bij het navigatiebedrijf.

“Toen SAP naar ons toe kwam met hun verhaal over S/4HANA en SAP Intelligent Enterprise en dat we daar innovatie mee konden triggeren zei ik dat we dat al lang deden. We zíjn een innovatiebedrijf, we doen niks anders dan digitaliseren van data en dat weer terugleveren. Big data, analytics en het bouwen van services daar om heen.”

Navigation as a service

Maar ook TomTom heeft een finance- en logistics-afdeling en daar viel wel nog een hoop winst te behalen. “Als we ook in die omgeving naar hetzelfde innovatieniveau gaan kunnen we een betere interactie tussen die beide omgevingen beter gaan maken. Denk bijvoorbeeld aan betaalmethodes die makkelijker gekoppeld kunnen worden.

“Nu moet je onze services als een vast abonnement afnemen, maar dingen als on demand of gebaseerd op het aantal gereden kilometers dat je het gebruikt zouden vermoedelijk heel goed vallen, maar met onze huidige infrastructuur maken we die keuze niet” , zo zegt Hogeboom. Alleen betalen voor wat je gebruikt is waar consumenten tegenwoordig ook veel om vragen, maar of dat model ook meer gaat opleveren durft hij niet te zeggen, maar de tijd is hoe dan ook rijp voor die switch.

De digitale transformatie die hij nu ziet is dat TomTom op het finance- en logistieke stuk een beetje achterloopt en die stappen willen ze nu ook gaan maken. “Dat versnelt en verbetert de processen die gewoon geen toegevoegde waarde hebben” zegt Hogeboom daarover.

Powered by WPeMatico