Hoe verging het jou met social media in 2018. Geweldig dat Facebook en vooral het algoritme. Als je je favoriete foto van een ondergaande zon op Vanice Beach plaatst krijg je al de vraag of je deze wilt promoten. Facebook is stuk en heeft z’n eigen businessmodel om zeep geholpen. Eens geliefd maar die liefde lijkt bij veel mensen over te gaan. Plaats vooral geen berichten over Google want die worden op voorhand al geband door de vrienden in Palo Alto.

Instagram, we love it, maar hoeveel gekochte volgers en likes heb jij? Twitter dat gebruikt toch niemand meer of juist wel en is het nog steeds het snelste nieuwsmedium ter wereld. Instagram Stories, heerlijk medium om een stuk storytelling te doen op een eenvoudige manier. Live Video via YouTube, Live Video via Facebook, Live Video via Snapchat en Live Video via Instagram maar welke kies jij. Oh ja LinkedIn dat is toch alleen BtoB en bestemd voor HRM-managers en tja dat Google plus is helemaal dood, nou ja behalve dan voor uitgevers. Waarom het er is weet niemand maar het blijft wel. Rondom het gaat goed met social media maar als er één moment is om het in 2019 beter te gaan doen dan is het nu.

Je zult aan de bak moeten en je echt een aantal dingen gaan moeten afvragen. Dat is tenminste wel het advies. Het is nu het moment om eens goed te kijken hoe je op dit moment sociale media gebruikt. Waar ben je bijvoorbeeld actief en wat betekent dat actief zijn eigenlijk? Hoeveel tijd besteed je aan elk social media-netwerk afzonderlijk en welk netwerk genereert relevant verkeer (of een conversie) naar jouw website/blog/webshop. Of werk je aan je eigen merkwaarde. Zijn al die sociale medianetwerken nog wel relevant en welke kosten gewoon te veel tijd.

Social media is een complexe wereld van algoritmes, een scala van uiterlijke vormen met video, beelden, teksten en hashtags. Met followers, fake followers, plaatsingstijden, comments en meer. Voor sommige een doel, voor een ander iets extra’s en voor weer anderen een plaats om met hun fans te praten. De gouden regels zijn er niet echt, het is te divers en daarom is het goed te kijken wat je echt wilt bereiken met al die verschillende mogelijkheden. Social media is een groot feest met ongekende mogelijkheden en dat maakt het juist zo complex.

instagram-algoritme-uitgelegd