Door toepassingen als AI, robotica, machine learning algorithms en vergaande connectiviteit maakt de automotive-industrie in een hoog tempo enorme stappen vooruit. Ook maatschappelijke veranderingen als het einde van bezit, duurzaamheid en de ontwikkeling van volledig nieuwe transportmogelijkheden voor de ‘the last mile’ (de laatste kilometer naar je werk of huis) maken dat we anders zijn gaan kijken naar het klassieke autorijden. De toon wordt gezet door de grote automerken en natuurlijk de zogenaamde intreders: de nieuwe merken met een volledig andere visie op auto’s, met Tesla als het beste voorbeeld.

Een van de voorlopers als het gaat over de toekomst van autorijden is de BMW Group, waartoe ook Rolls Royce en MINI behoren. Hier in Las Vegas tijdens de CES is alles zo’n beetje anders. De persconferentie aan het begin van de grootste technologiebeurs in de wereld heeft weinig meer te maken met een klassieke zitting van een autofabrikant. Het gaat hier om onderwerpen als ‘my favoriet space’, ‘do more with less’ en ‘intelligent personal assistants’. Het gaat hier niet meer om de cilinderinhoud of het motorvermogen maar om natuurlijke interactie met je auto, spraakcontrole en de integratie van cloud-toepassingen.

BMW_iNEXT_CES_01
BMW tijdens de CES, relaxed en vernieuwend