De moderne auto is voorzien van een hoop technologische snufjes waar je misschien wel dankbaar gebruik van maakt, maar niet al te veel bij stilstaat. Dat geldt zeker voor Opel-rijders, want de auto’s van het Duitse merk hebben een heel aantal mooie Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) aan boord. Om maar met een mooie te beginnen: het systeem dat er voor zorgt dat je niet meer zelf hoeft te parkeren, maar je Opel dat voor je doet. En dan bedoelen we niet de Panoramic Rear View Camera, maar iets nóg beters.

Advanced Park Assist

Dit is dé droom voor iedereen die niet zo’n held is in fileparkeren. Als je trager dan dertig kilometer per uur rijdt geeft het systeem automatisch aan dat je er kunt parkeren en daarna hoef je de auto alleen maar in z’n achteruit te zetten en dan gaat de rest zo goed als vanzelf. Je geeft nog zachtjes gas en remt, maar het in- en uitsturen (want ook uitrijden wordt geregeld) doet de Opel zelf.

Dat je auto zichzelf netjes in de beschikbare ruimte zet en er ook weer uit komt blijft verwonderen als chauffeur, maar als je nadenkt over de systemen die dat allemaal mogelijk maken wordt die verwondering alleen maar groter. Hoe veel technologie is er nodig om dit allemaal mogelijk te maken? En waar moet je allemaal aan denken als je zo’n systeem bouwt? We vroegen het aan een expert ter zake op het hoofdkantoor van Opel in Rüsselsheim, Duitsland.