H&M lanceerde gisteren de eerste unisex-collectie in samenwerking met het Zweedse merk Eytys. De collectie ligt nu in de winkels, omarmt genderneutraliteit en maakt daarmee ook een modestatement.

Unisex design van Eytys

Het merk Eytys is opgericht door twee jeugdvrienden, Max Schiller en Jonathan Hirschfeld. Eytys werd vooral bekend vanwege het typisch Scandinavische design en het centraal stellen van unisex in het DNA van het merk. De oprichters waren samen op vakantie in Japan en droomden van dezelfde schoen: een stevige unisex sneaker geïnspireerd op de modellen die de Amerikaanse Marine droeg tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Drie weken later stopten ze met hun eigen baan en begonnen met het produceren van wat ‘Mother’ zou worden, de beroemdste schoen van het merk. De rest is Zweedse modegeschiedenis.

Samenwerking met H&M

Over de vraag waarom Eytys en H&M zo goed bij elkaar passen, zegt Ross Lydon, hoofd van Men’s Design bij H&M: “We bewonderen dat Eytys er een beetje anders uitziet dan wij. Aanvankelijk benaderden wij hen met het idee om een schoenencollectie te creëren. Maar na de eerste brainstorm werd besloten dat een volledige collectie – schoenen, kleding en accessoires – onze klanten in staat zou stellen om de esthetiek en het ethos van het hele merk echt te ervaren. Met deze samenwerking willen we onze klanten een complete look bieden die volledig is gebaseerd op stevige statementschoenen en bewuste proporties, zonder daarbij onderscheid te maken in gender.”