Eind vorig jaar werd de nieuwe Mazda3 op de Los Angeles Autoshow onthuld. De auto is gepresenteerd als een heel nieuw model, dus geen upgrade van zijn voorganger. Nog meer dan anders heeft het Japanse merk zijn best gedaan om bij het ontwerp de designtaal Kodo steeds in het achterhoofd te houden. De Mazda3 is een populair model, met wereldwijd 6 miljoen verkochte exemplaren. Vanaf 15 maart vind je hem in de showroom. Wij maakten kennis met de nieuwe Mazda3 in de omgeving van Lissabon.

Kodo designtaal zorgt voor prachtige lijnen en geen overbodige elementen

“Kodo is de kunst van het weglaten” hoorden we maar weer eens op de persconferentie in Portugal. En dat blijkt wel, want over zo’n beetje alles lijken de Japanners te hebben nagedacht bij het ontwerpen van de nieuwe Mazda3. De esthetiek is prachtig, de lijnen zijn zacht en van de weerspiegeling op de auto zijn we onder de indruk. Natuurlijk spreken de persfoto’s van Mazda voor zich, maar ook in de praktijk zien we dit goed terug. De auto is verkrijgbaar in maar liefst 9 kleuren (voor de Hatchback en 8 voor de Sedan). De carrosseriekleur Polymetal Grey is exclusief voor de Hatchback verkrijgbaar.

Mazda3 kenmerken
Mazda3 Soul Red Crystal met SKYACTIV 2.0 motor (122 PK), de uitvoering die wij hebben getest