Times are changing, sneller dan ooit en straks, als de belofte van 5G over ons neer daalt, zal de wereld nog sneller veranderen. Overal op de wereld zijn er inmiddels dagelijks projecten aan de gang omtrent 5G: Augmented reality (AR), virtual reality (VR), artificial intelligence (AI), machine learning en robotica. Al is dit voor veel mensen nog een te ver van mijn bed show.

Wie echter in de cirkel van technologie stapt: ziet meteen de vooruitgang die we boeken. Het is een compleet andere wereld: helemaal als je een VR- of AR-bril op je hoofd zet. Je komt terecht in een virtuele wereld en AR neemt je mee in de toekomst. Letterlijk stap je weg van de werkelijkheid. Een escape voor velen en een uitdaging voor vooral de game-industrie.

AR en gaming

Er is geen industrie in de wereld waar op dit moment zo snel veranderingen plaatsvinden als in de game industrie. Een van de belangrijkste bedrijven ter wereld op het gebied van communicatie en connectiviteit en voorloper van de uitrol van 5G is Ericsson. Het bedrijf is een voorloper als het gaat om het toepassen van nieuwe technologieën. Zij lieten onlangs tijdens een presentatie op MWC2019 zien hoever we al zijn met de ontwikkeling van AR en gaming.

Die keuze om vooral AR en gaming als case uit te vergroten heeft er alles mee te maken dat gamers als geen ander begrijpen hoe het is om uit te treden uit de werkelijkheid. Eenmaal met een bril op, en een console in de handen, treden zij binnen in een virtuele wereld, een nieuwe werkelijkheid. Ericsson deed de afgelopen maanden onderzoek naar videogames en in hoeverre augmented reality (AR) immersive gaming naar een hoger niveau kan tillen.

AR-gaming
De belangrijkste reden voor AR-gaming is ontspanning en vluchten van de werkelijkheid