Iedereen kent de marketingmix wel. Het is een combinatie van tools die een bedrijf inzet om de marketingstrategie te behalen. Door technologische ontwikkelingen, innovaties en een veranderde markt is het traditionele model niet meer actueel. De huidige marketingmix was meer gericht op consumentenproducten. We leven in een digitaal tijdperk waarin de huidige P’s zijn verouderd. In de loop der jaren zijn er nieuwe variabelen aan de originele marketingmix toegevoegd.

Als we gaan kijken naar variabelen die in de loop der jaren zijn toegevoegd, kunnen we wel concluderen dat de marketingmix een organisch model is, dat mee kan bewegen op de vraag uit het huidige commerciële landschap. Wanneer je gebruik maakt van dit model, kunnen we je aanraden in ieder geval de originele variabelen te gebruiken en daarnaast in gedachte te nemen dat de P’s volledig persoonlijk worden. De toekomstige marketingmix ziet er als volgt uit:

  • Persoonlijke prijs
  • Persoonlijk product
  • Persoonlijke promotie
  • Persoonlijke plaats
  • Persoonlijk personeel

Persoonlijke prijs

Bij de persoonlijke prijs (personal price) wordt de prijs bepaald aan de hand van de persoon. De prijs wordt vastgesteld aan de hand van een loyaliteitssysteem of bijvoorbeeld doordat iemand jarig is en zo zijn er nog tal van mogelijkheden om de prijs persoonlijk te hanteren door middel van big data.

Door slim gebruik te maken van big data kunnen op maat gemaakte prijzen voor iedere klant worden gehanteerd. De grote e-commerce-spelers kunnen niet meer zonder. In navolging daarvan groeit ook de interesse in personal pricing binnen de retail. Er zijn een aantal experimenten met nieuwe algoritmes uitgevoerd die zodanig interessant zijn dat retailers er binnen afzienbare tijd niet meer omheen kunnen. In de online retail is het steeds normaler dat de verkoper de klant in zich opneemt en hem een persoonlijke prijs suggereert of een persoonlijke product suggestie doet. Personalisatie in aanbod en prijs wordt daardoor steeds meer een vereiste. De vaktermen daarvoor zijn ‘personal pricing’ en ‘ personal recommendation’. Het vereist real time reageren in de interactie met de klant op basis van klantdata.

brand