Na het geweldige Dirt 4 komt Codemasters dit jaar met Dirt Rally 2.0, het vervolg op de harde simulatie variant binnen de Dirt reeks. Echt veel nieuws is het niet, want uit eindelijk blijft het toch gewoon Rally rijden. Maar dat betekent echter niet dat het een lui vervolgje is om geld binnen te harken. Met Dirt Rally 2.0 laat Codemasters (wederom) zien dat ze de beste games van het genre maken.

Mocht je niet bekend zijn met de Dirt (Rally) serie, eerst even wat snelle uitleg. Rally racen is heel simpel: zo snel mogelijk van A naar B rijden. Onderweg kom je geen tegenstanders tegen, het is puur een race tegen de klok. De parcours bestaan uit een combinatie van asfalt en verschillende offroad ondergronden zoals gravel, zand en modder. Races kunnen onder alle weersomstandigheden en op elk moment (dus ook midden in de nacht) plaatsvinden. Gelukkig heb je wel een bijrijder die je precies vertelt welke bocht er aankomt en hoe scherp die is.

De gewoon genummerde delen in de Dirt reeks, zoals Dirt 4 richten zich op een iets breder publiek. Je moet nog steeds flink je best doen om je auto op de weg te houden, en de besturing is nog steeds realistisch te noemen, maar het gaat allemaal net wat vergevensgezinder om met kleine stuurfoutjes.

De Dirt Rally serie, en dus ook Dirt Rally 2.0, daarentegen is pure simulatie. Er zitten wel een paar kleine assists in (en ik raad je aan die ook zeker in het begin helemaal aan te zetten) maar buiten dat moet je jezelf maar zien te redden. Dat betekent dat als je niet op past je auto zo een ravijn in dondert of dat je compleet de bocht uit vliegt.