Volvo presenteerde afgelopen week in thuisland Zweden de volgende concrete stappen om de missie – nul dodelijke verkeersslachtoffers in een Volvo in 2020 – te realiseren. Het gaat hier heel duidelijk om het beschermen van mensen ín de auto. En het is meer dan zomaar een statement. Volvo wil hier enerzijds een maatschappelijke discussie mee opstarten en anderzijds roept het merk ook andere autofabrikanten op hen te volgen door onder andere data en kennis te delen.

Technologische innovatie redt levens

De EU besloot onlangs dat in iedere nieuwe auto vanaf 2022 een groot aantal technologische veiligheidssystemen standaard ingebouwd moeten zijn. Denk hierbij aan een intelligente snelheidsassistent, een noodremsysteem, rijstrookbewaking en camera’s die het achteruitrijden veiliger moeten maken. Ook wordt het verplicht voor de autofabrikant om een datarecorder te plaatsen en de auto te voorzien van een waarschuwingssysteem dat de alertheid van de bestuurder kan opmerken. Volgens de Europese Commissie zullen al deze maatregelen direct effect hebben op het aantal ongelukken. Men schat in dat rond 2038 het aantal verkeersdoden met 25.000 is afgenomen en dat het aantal slachtoffers met ernstig letsel af zal afnemen met 140.000.

De vraag is natuurlijk of autofabrikanten het recht of zelfs misschien wel de plicht hebben om technologie te installeren waarmee het gedrag van ons als bestuurder kan worden beïnvloed? Dit is overigens niet voor het eerst. Het was immers Volvo die 60 jaar geleden de veiligheidsinnovatie van de driepuntsgordel introduceerde. Natuurlijk kwam hier destijds kritiek op maar de driepuntsgordel heeft ons als mens beschermd en naar schatting meer dan een miljoen mensenlevens gered.

driepuntsgordel 60 jaar jubileum
De driepuntsgordel viert haar 60 jaar jubileum