Mortal Kombat is net pindakaas, wie is er niet groot mee geworden? Vroeger vooral bekend als de fighting game die alle stoere vriendjes en vriendinnetjes speelden omdat er veel bloed en andere narigheid in zat. Mijn eerste Mortal Kombat herinnering dateert uit het SNES tijdperk, ik weet nog heel goed dat ik na het grijs spelen van Killer Instinct wel dacht alles gezien te hebben. Totdat een oudere broer van een vriend Ultimate Mortal Kombat 3 in zijn SNES deed en mij voor het eerst een fatality liet zien. De game was toen al een tijdje uit, maar dat was best een cultuurschok voor mijn arme jonge zelf.

Inmiddels zijn we al aardig wat jaartjes en Mortal Kombat iteraties verder, maar de reeks is nooit echt een serieuze speler in de fighting game wereld geworden. Het is natuurlijk ook best lastig concurreren in zo’n verzadigde markt, de concurrentie zit immers nooit stil en slingert er te pas en te onpas weer een nieuwe telg van hun reeks uit. Het is als fighting game connaisseur een mooie tijd om te leven, maar als ontwikkelaar zou ik met de handen in het haar zitten. Toch moet je NetherRealm Studios het meegeven dat ze de laatste paar jaren een paar keer mooi raak geschoten hebben. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de twee Injustice games, beide waren zeer solide titels waarin je met DC helden rake klappen kon uitdelen. Maar de studio houdt niet van stil zitten en heeft in de tussentijd ook de Mortal Kombat reeks een heuse reboot gegeven met de – onofficieel – negende game in reeks.

In 2016 was het vervolg op de reboot een feit en konden liefhebbers van smerige en bloederige gameplay weer los met Mortal Kombat X. De game deed het goed dus een vervolg kon uiteraard niet uitblijven en inmiddels zit ik met een glimlach achter een lichtelijk overspannen PlayStation 4 te bedenken wat voor potje ik nu weer ga spelen.