In 2011 kwam Rage uit. Een spel dat op zich wel goed ontvangen werd, maar toch wat kritiek kreeg op het ontbreken van een goede verhaallijn en repetitief werd. Het heeft dan ook even geduurd voor dat ID Software met een tweede deel zou komen.

Rage 2

Rage 2 is deze week uitgekomen en aan mij de taak om te kijken of ze een beetje naar de kritieken van de gamers geluisterd hebben. In diverse interviews was al te lezen dat ID Software uiteindelijk toch niet van het originele Rage de game hadden gemaakt die ze voor ogen hadden. Waar dat precies aan ligt houden we even in het midden, maar dat ze nu met Rage 2 een game wilde neerzetten die aan hun standaarden voldeed was duidelijk toen ze Avalanche studios benaderde om de grote open spelwereld te creëren zodat ID Software zich kon richten op de mechanics en gameplay. Niet raar op zich natuurlijk, want ID Software staat bekend om dat ze wel weten hoe ze een degelijke shooter moeten bouwen en op hun mechanics kun je vaak geen kritiek uiten. Avalanche kennen we bijvoorbeeld van de open werelden van Just Cause, dus ook die heeft best een redelijke staat van dienst. Samen zouden ze van Rage 2 dus een spektakelstuk moeten maken. Maar is dat ook gelukt?

Mwah…het lijkt erop alsof ze wederom in dezelfde valkuilen zijn gestapt en toch niet zo goed naar de kritieken hebben geluisterd. Het overkoepelende verhaal bijvoorbeeld is wederom bijzonder mager en heel erg kort. Je kunt er doorheen gaan in een goede 10 tot 15 uur. In de basis komt het erop neer dat de grote vijand, the Authority, weer zijn teruggekeerd. Alle bestaande Rangers vallen aan, maar worden uiteraard afgeslacht. Jij als enige overlevende Ranger-in-opleiding neemt de uitrusting van je leidinggevende over en moet helemaal alleen de strijd met the Authority aangaan…. en winnen natuurlijk. Ja, dat is een beetje het verhaal in een notendop. Dit lukt natuurlijk niet zomaar dus moet je eerst op zoek naar een drietal personages, Dr. Kvasir, Loosum Hagr en John Marshall, die we kennen uit rage 1, die kennis hebben van een project genaamd Dagger. Dit zou een speciaal wapen zijn waarmee je the Authority eens en voor altijd zou kunnen uitschakelen. Deze personages helpen je niet zomaar natuurlijk, dus moet je eerst wat missies voor ze uitvoeren voordat je voldoende reputatie bij hen hebt opgebouwd.

Hier begint het direct een beetje als “fetch-quests” aan te voelen helaas. Als je dan eenmaal voldoende reputatie hebt opgebouwd krijg je alle onderdelen voor project Dagger en kun je de grote eindbaas General Cross te lijf gaan. Ja echt waar, het verhaal is zo simpel recht-toe-recht-aan als dit, wat echt heel jammer is, want de inhoud qua karakters in het verhaal had zoveel meer potentie dan wat er nu mee gedaan wordt.

rage-2-screen