VR-bril HTC Vive komt binnenkort met een Vive Pro Eye. De 1649-euro kostende VR-bril heeft als extra dat hij van oogtracking gebruikmaakt. HTC Vive beschrijft de betere eyetracking zelf zo: “creëer meer expressieve avatars voor immersive virtuele interacties tijdens vergaderingen en in samenwerkingstools”. Dat spreekt echter weinig tot de verbeelding. Wat zouden nou geweldige toepassingen zijn voor dat eyetracking? Wij weten er wel een aantal:

1. Je beeldkwaliteit wordt beter

HTC vindt een van de grootste voordelen van oogtracking dat de technologie exact weet waar je naar kijkt, waardoor het grootste deel van de rekenkracht naar dat punt kan worden gezonden. Hierdoor kan bijvoorbeeld de beeldkwaliteit omhoog gaan, want een heikel punt is in de wereld van virtual reality. Niet dat de rest compleet vaag moet worden, maar het vrijmaken van rekenkracht om je de optimale ervaring te geven, dat lijkt een grote plus.

2. Je krijgt meer inzicht in hoe een besluit tot stand komt

HTC geeft het zelf aan, de oogtracking kan je interessante inzichten geven in besluitvormingsprocessen. Wat leest de gebruiker voor hij zijn mond opendoet? Of: waar kijkt iemand naar voor hij tot aankoop overgaat? Als een klant te lang moet zoeken in de details over een bepaalde laptop, omdat die helemaal onderaan in de specs wordt genoemd, dan zal de klant mogelijk eerder afhaken en de laptop elders kopen. Je kunt je website dus optimaliseren, wat mogelijk leidt tot meer verkopen. Er zijn al diverse browsers die klaar zijn voor Virtual en Augmented Reality.

pro-eye-Foveated-Rendering