Lightyear presenteerde vanmorgen in alle vroegte de allereerste auto op zonne-energie die geschikt is voor lange afstanden. Dit eerste prototype van Lightyear One werd gepresenteerd aan een selecte groep van investeerders, klanten, partners en journalisten uit binnen- en buitenland. Hetgeen gebeurde tijdens zonsopkomst (05.23) in TheaterHangaar in Katwijk.

Mobiliteit

“Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit”, zei Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. “We hebben 2 jaar lang hard toegewerkt naar deze mijlpaal. Dit is een gigantische stap op weg naar onze missie om schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen.”

Solar Team Eindhoven

Lightyear werd opgericht in 2016 door alumni van Solar Team Eindhoven, die de Bridgestone World Solar Challenge wonnen in 2013, 2015 en 2017. Sinds de oprichting heeft Lightyear verschillende prijzen en subsidies in de wacht gesleept en investeringen ontvangen. “Daarmee hebben we een werkend prototype kunnen ontwikkelen van de eerste zonneauto die geschikt is voor lange afstanden, in een relatief kort tijdsbestek van twee jaar. En er zijn al meer dan 100 exemplaren gereserveerd.”

Lightyear One

Lightyear One is ontworpen vanuit een radicaal nieuw perspectief. Hoefsloot: Het hele team is gespecialiseerd in het optimaliseren van de prestaties van een auto. Hierdoor was er een sterke focus op het optimaliseren van de efficiëntie en veiligheid. Het ontwerp van de Lightyear One begon dan ook met een leeg tekenvel. Het team heeft zich niet laten leiden door conventies in auto-ontwerp, maar alleen door de wetten van de natuur. Met als resultaat: Een auto die maximale energie haalt uit elke zonnestraal.

Het voornaamste doel van deze auto was dan ook om ‘verder gaan daar waar elektrische auto’s tekortschieten’. Een van de redenen om geen elektrische auto te kopen, is de relatief korte afstand die afgelegd kan worden met een volle batterij, terwijl er nog veel te weinig laadpunten zijn. Lightyear One heeft geen last van deze nadelen. De auto is erg efficiënt. Daardoor kun je een afstand van 725 kilometer rijden met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee je tot wel 20.000 kilometer per jaar kunt laden. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te laden, want je kunt langere afstanden afleggen met dezelfde energie.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van gewone stopcontacten; met een gewone 230V-stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden. Dat is vooral handig voor als je bijvoorbeeld een toffe roadtrip wilt maken.

  • De auto is gemaakt van lichtgewicht high-tech-materialen die voldoen aan strenge veiligheidsnormen
  • Lightyear One wordt aangedreven door vier onafhankelijke wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat tussen motor en wielen
  • Het dak en de motorkap zijn voorzien van vijf vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas, dat zo sterk is dat een volwassen persoon eroverheen kan lopen zonder schade aan te richten
  • Lightyear One kan niet alleen worden opgeladen met zonne-energie, maar ook bij (snel)laadstations of via een gewoon stopcontact
lightyear-one-outside