Ondanks het feit dat de nieuwe Opel Astra voor het eerst op de IAA aan het publiek zal worden gepresenteerd hebben wij in Frankfurt, op en rond de Falkenberg, al met deze vernieuwde Astra mogen rijden. De eerste indruk van de Opel Astra is goed. Hij is zoals we van de Astra gewend zijn ruim, comfortabel en compleet. Opel heeft ruim drie en een half jaar gewerkt aan deze vernieuwde Astra en hij is vrijwel op alle punten verbeterd. Deze aanpassingen zijn niet zozeer gericht op het uiterlijk of het design, maar zijn vrijwel allemaal gericht op het efficiënter maken van de auto. Vrijwel ieder detail is met het oog op zuinigheid en efficiëntie geoptimaliseerd. Kijkend naar de cijfers blinkt de Astra dan ook uit vanwege zijn unieke zuinigheid.

De elfde generatie

Daar waar we het in het verleden nog hadden over vermogen, gaat het vandaag de dag over verbruik en dus de CO2-uitstoot. Vanaf 2021 geldt namelijk een nieuwe, nog strengere, norm waarbij nieuw verkochte auto’s gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Het is dan ook ongelofelijk knap van Opel om in dit middenklasse segment een benzine en diesel auto te produceren die er voor zorgt dat de gemiddelde uitstoot van de totale vloot uiteindelijk onder de Europese uitstootnorm zal komen. Dit is cruciaal voor het merk en hiermee ontlopen ze een miljoenenboete. De Astra is overigens na de Corsa het tweede model van Opel en uitermate belangrijk. De vernieuwde Astra is inmiddels alweer de elfde generatie. Door de jaren heen zijn er ruim 25 miljoen van verkocht.