De weerstand die plaatsvindt bij innovatie is hetzelfde als in topsport. Volgens Marc Lammers, voormalig gouden hockeycoach en nu actief als coach bij verschillende bedrijven, moeten we constant blijven vernieuwen, helemaal op het topniveau binnen bedrijven. Data speelt daar volgens Lammers een grote rol in, want ‘’meten is weten’’. Vaak ontbreekt er echter een goede samenwerking tussen alle lagen van een organisatie. Tijdens zijn lezing op de Big Data Expo zal hij donderdag 19 september in Lezingenzaal 5 om 13:30u alles vertellen over het belang van samenwerking.

Een probleem van Big Data is dat het belang er niet altijd van wordt ingezien op C-level, terwijl dit juist degenen zijn die het budget en de richting bepalen voor Big Data projecten. Deze situatie herkent Lammers uit zijn tijd als hockey coach. ‘’Ik wilde ook big data en de statistieken gaan gebruiken.’’ Daar had Lammers echter geld voor nodig.

‘’What’s in it for me?’’

Al gauw liep Lammers tegen problemen aan. ‘’De eerste vier jaar vroeg ik om geld, maar kreeg advies. De laatste vier jaar heb ik het anders gedaan. Ik heb de voorzitter uitgenodigd om bij mij en mijn speelsters te komen zitten, en wat denk je? Meteen enthousiast. Hierop zei ik: alles is mogelijk, maar dat kost geld. ‘Dan maken we daar budget voor vrij!’, kreeg ik als antwoord.’’

Het advies van Lammers is dus: betrek ieder niveau erbij, specialisten, bestuurders en stakeholders. Wanneer ze betrokken worden, wordt het veel helderder.

Mensen willen best veranderen, maar mensen willen niet meer veranderd worden

– Marc Lammers